1968

Deel 1: Zaanse Pophistorie: Zaanpunk en Wormerpunk: Saenpunx.

Het verhaal van Zaanse punkers in de Groote Weiver

<strong>De geschiedenis van de Zaanse popmuziek: Zaanpunk.</strong>
In de Groote Weiver in Krommenie is op 23 november een avond georganiseerd over de geschiedenis van de Zaanse popmuziek. Deze keer de Punkperiode die in de Zaanstreek kort woedde, van 1976 tot 1978 en in Wormer, ongeveer vijf jaar later. Maar toen begon het ook goed, zeiden de mensen, die het kunnen weten.
Piet Bakker, redacteur van de Orkaan en Rob Hendriks zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de avond. Omdat dit onderdeel van de Zaanse popgeschiedenis grotendeels aan mijzelf voorbij was gegaan, is dit een mooie gelegenheid voor een hernieuwde kennismaking. Na de vrijdagse buurtmaaltijd druppelen de bezoekers langzamerhand de zaal binnen. De stoelen zijn schuin opgesteld met uitzicht op twee grote schermen.

Piet Bakker verzorgt de inleiding:
“Punk was er opeens en het was vooral iets niet. Als je het vergelijkt met de popmuziek van die tijd, was het ietsje anders. De bands namen toen de tijd voor een uitgebreide voorbereiding: 7 uur opbouw, 5 uur stemmen en dan eindelijk beginnen. Punk was meer iets van: zitten en meteen starten.
Het was misschien niet allemaal volgens het boekje. Als je een E-accoord en een A-accoord beheerste kon je al heel wat op punkgebied. Het was energiek en muzikaal-grafisch interessant. En de periode was heel kort.

Ik gaf in die tijd muzieklessen in Wormer. Als de leerlingen aangaven, dat ze een punkband wilden beginnen, gaf ik ze alle ruimte. Kenmerkend was, dat ze meteen van start gingen. De nummers waren meestal kort, bijvoorbeeld 83 nummers op een bandje van 50 minuten. En ze regelden alles zelf, ook het maken en verkopen van singeltjes.”

Rob Hendriks is de drijvende kracht achter deze avond. Hij heeft met behulp van het Zaanse Archief, Zaans Erfgoed en het Zaans Museum, een compilatie gemaakt van de Punk in onze streek. Het is een lange en heftige film geworden, waarin hij de zaal zeker plat heeft gekregen.

Een zingende, dansende Iggy Pop, geboren in 1947, Godfather of the Punk vult het scherm met zijn hele lijf. Punk is overgewaaid uit Engeland. Daar startten in 1976 de Sex Pistols. Kleding: leren jacks, kringloop, gescheurde spijkerbroeken (komen we nu weer tegen). De Pistols hebben in Zaandam opgetreden in Drieluik.
De pers was aanwezig bij dit optreden en verklaarde de punk dood, maar het zaadje was gezaaid.
De verspreiding van de Zaanse Punk startte met namen als Expression, Fucking Rock, Filthy Fry, The Kotz Gods, Eigen Werk, Lamlendigheid Troef, Saturday Night Fever.
Kenmerk: zonder veel muzikale bagage zelf muziek maken. En: alles zelf doen, Do It Yourself dus. Het geld dat ze verdienden bleef in het punkcircuit.
Nog een paar Zaanse punknamen: The Ex, Rock Against Balletjes, The Stagiaire en Saenpunkzone.
Ik ben mij ervan bewust, dat de informatie niet compleet is. In het tweede deel van dit stukje geschiedenis zal ik aandacht besteden aan de Wormerpunk.

<a href=»https://zaansmuseum.nl/verhaal/zaanse-pophistorie-zaanpunk-en-wormerpunk-deel-2-wormerpunk/»>Lees verder: Deel 2: Zaanse Pophistorie: Zaanpunk en Wormerpunk: Saenpunx.</a>

1. Ruud Zijp
    Ruud Zijp Dice:

Was het maar waar dat the Sex Pistols in Drieluik, Zaandam hebben gespeeld.
    Ook de namen die als eerste worden genoemd, klopt niet. Denk meer aan namen als the Gods, the Ex, de Hema’s, Root, Svätsox, Red Orchestra, NV le anderen en de Groeten.

¿Quieres unirte a la conversación?
Siéntete libre de contribuir