2021

Een concert in het Monethuis aan de Oostzijde

Het verhaal van Frans de Ruiter
Door Ursulien van Berge-Bakkum

Op de Zaan is het druk met bootjes. In de tuin van het Monethuis is het warm. Frans de Ruiter maakt even tijd voor een Zaans verhaal op een koel plekje in de schaduw.

“Ik ben geen echte Zaankanter. Via Rotterdam en Utrecht belandde ik 25 jaar geleden op deze unieke plek. Vanwege het co-ouderschap van een van onze kinderen kwamen we deze kant op.

Het Monethuis was te koop via openbare inschrijving. We dropten een briefje met een bod in de bus van de makelaar. De erfgenamen: vijf dochters Hartog hadden het te koop gezet na het overlijden van hun moeder. Er was nogal wat achterstallig onderhoud en daar hadden ze geen geld voor. We  hebben goed gegokt, waren niet eens de hoogste bieder, maar het huis werd ons gegund. Misschien vanwege onze muzikale achtergrond. Ze verwachtten dat wij dit monument wel goed zouden verzorgen. Later heeft een van de dochters gevraagd of ze het terug mocht kopen.

     

Mijn klavecimbel heeft een ereplaats i de huiskamer. Het is een kopie van een Vlaams instrument uit 1750. De klep hebben we laten beschilderen naar een schilderij van Watteau (omdat niet alles paste, hebben we het gespiegeld) De licht- en waterspiegelingen van de Zaan en van Monets schilderijen, geven, als het ware in een soort tijdmachine, dit instrument zijn plek in deze kamer.

Tot 1985 was ik directeur van het koninklijk conservatorium in Den Haag. Ik heb heel veel concerten gegeven op het klavecimbel.  Op dit moment staat mijn spel-praktijk een beetje op een laag pitje.

De afgelopen jaren was ik intensief betrokken bij het Hollands Festival, dat behelst alle aspecten van de muziek van dans, tot theater en opera..

   

Zes jaar geleden hebben we hier in huis een huiskamerconcert georganiseerd op initiatief van Bas Husslage van het toenmalige Monetbestuur. We vonden het een prima idee om dit te herhalen in het Monet-jaar ‘Door de ogen van Monet’. Helaas is er niets te vinden over Monet en muziek. We hebben  voor ‘De oren van Monet’ gekozen voor Franse muziek uit zijn tijd. Omdat Monet en Tsjaikovski in hetzelfde jaar zijn geboren, en omdat onze dochter Fee heel graag Russische  liederen zingt, is er Russisch repertoire aan toegevoegd. En uiteraard speelt het water in dit concert een belangrijke rol. in één van de stukken vertoont de muzieknotatie zelfs gelijkenissen met de schilderkunstige ontwikkeling van Monet.”

   

Het concert was prachtig! De muziek werd uitgevoerd door Fee Suzanne de Ruiter: mezzosopraan, Leonard Besseling: cello, Manon Heijne: mezzosopraan en Frans de Ruiter: klavecimbel.

Om het plaatje compleet te maken; hierbij het programma. Ieder gedeelte werd uitvoerig toegelicht.

                                                         MONET & Context

Huiskamerconcert in de geest van Claude Monet in een adembenemend rijksmonument

 Henry Purcell       uit King Arthur                 Two daughters of an aged stream are we

Pjotr Iiljitsj Tsjaikovski           uit Six Romances              Tijdens een luidruchtig bal

Dimitri Shostakovitch             uit Seven Romances           Ophlia’s lied

Mikhail Glinka                          IMG 8                                    Twijfel

Johan Sebastiaan Bach          Uit: Eerste Suite                  Prelude

Gabriel Fauré                           Uit: Trois Chansons           Les Berceaux

Giochaino Rossini                   IGR 10                                   Chanzonetta Spagnuola

Louis Couperin                        Sol mineur                            Prelude mesuré

Reynaldo Hahn                       Uit: Venezia           La Barcheta, L’avertimento, Che pecà

Claudio Monteverdi               Uit: L’Incornazione             Pur ti miro

Tags

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen