#OdeAanMijnTradities

Hoe draag jij jouw tradities?

De tentoonstelling Ode aan Nederland van Jimmy Nelson neemt bezoekers mee langs twintig Nederlandse gemeenschappen die hun streek- en klederdracht koesteren, waaronder de Zaanstreek. Het is een oproep om meer oog te hebben voor eigen tradities.

Het Zaans Museum wil graag ook andere gedragen tradities vieren. Misschien draag je een bijzonder sieraad dat al generaties lang in je familie is. Of een kledingstuk van speciale stof en met een betekenisvol patroon. Het koesteren van tradities is volgens ons belangrijk. Dit vertelt een verhaal en hiermee toon je jouw identiteit en geschiedenis.

Daarom roepen we op om jouw gedragen traditie met ons en anderen te delen. Deel een foto van jouw unieke dracht via het formulier hieronder en vertel ons wat dit voor jou betekent. Of post de foto op social media met #OdeAanMijnTradities. De mooiste foto’s krijgen een plek in de tentoonstelling.

Kenny Sumantri

Kenny is activist en onderzoeker geboren in Jakarta, Indonesië en woont in Amsterdam. Hij richt zijn onderzoek op queerness en decoloniality in de Indonesische archipel.

”Ik draag mijn vaders bruilofts Beskap, een traditioneel kledingstuk en Keris (Javaanse dolk) oorbellen. Het is voor mij belangrijk om deze kledingstukken te dragen en te delen, omdat het mijn manier is om in het leven mijn Javaanse erfgoed tot uitdrukking te brengen.”

Hoe draag jij jouw tradities?

Deel het met ons!

#OdeAanMijnTradities

Naam(Vereist)
Sleep bestanden hierheen of
Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, tiff, Max. bestandsgrootte: 50 MB, Max. aantal bestanden: 2.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Patricia Viereck

Patricia is oprichter en voorzitter van Comité 30 juni-1 juli Zaanstreek.

“De koto en hoofddoek (angisa) die ik draag horen bij mijn Creools-Surinaamse cultuur. De bindwijze van deze hoofddoek heet ‘Let them talk’ (laat ze maar praten). De angisa was een belangrijk communicatiemiddel tijdens de periode van slavernij. Ik vind het iets heel moois uit onze traditie.”

Derin Bulat

Derin heeft een bachelor in Kunst, Media en Maatschappij en doet nu een master Museum Studies. Ze studeerde in Turkije, Finland en Nederland.

“Met mijn sieraden en hoofdband draag ik de zichtbare motieven van mijn Turkse cultuur die mij na aan het hart liggen. Ik ben er trots op dat ik deze erfgoedstukken mag dragen. Trots op waar ik vandaan kom en gelukkig dat ik te midden van mijn voorouders sta.”

Ode aan Nederland tentoonstelling Jimmy Nelson

29 september 2024 t/m 24 januari 2025

Reizende tentoonstelling van Jimmy Nelson

Het Zaans Museum verwelkomt met trots de laatste etappe van de reizende tentoonstelling Ode aan Nederland van Jimmy Nelson. De fotograaf, bekend van zijn indrukwekkende weergaven van culturele tradities wereldwijd, heeft zijn lens nu gericht op Nederland.

Ode aan Nederland neemt bezoekers mee langs twintig Nederlandse gemeenschappen die hun streek- en klederdracht koesteren, waaronder de Zaanstreek.De foto’s laten zien hoe traditionele kleding liefdevol wordt bewaard en gedragen. Het biedt een eigentijds perspectief op het behoud van Nederlands cultureel erfgoed. Het is een oproep om meer oog te hebben voor eigen tradities. De tentoonstelling is gebaseerd op Nelson’s boek Between the Sea and the Sky.

Jimmy Nelson Zeeland Arnemuiden Ode aan Nederland

Blijf op de hoogte, meld je aan voor de nieuwsbrief