Deel 2: Dennis Straat gunt de Zaanstreek haar schoonheid.

Het verhaal van Dennis Straat

“Toen ik gevraagd werd als voorzitter van de Stichting Monet, hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb meteen ‘ja’ gezegd. Het is heel belangrijk dat zo’n beroemde schilder hier in vier maanden tijd zoveel schilderijen heeft gemaakt. Hij heeft de Zaanstreek op de kaart gezet.
De Zaanstreek heeft heel veel schoonheid waar we trots op kunnen zijn. Het landschap, het licht, de molens, de huizen, de boten, maar ook de industrie en de fabrieken. De Zaanse Schans uiteraard, maar ook het Hembrugterrein.

Ik kom zelf uit West-Friesland, ik ben geïntrigeerd geraakt in deze bijzondere streek, met haar bijzondere identiteit. Tijdens mijn werk als wethouder ben ik diep in de cultuur en het erfgoed gedoken. Zaanstad heeft veel te bieden, maar Zaankanters zijn van nature bescheiden. Ze zeggen of denken vaak ‘doe maar gewoon’.

Ze mogen hun streek best verkopen en hoe meer aandacht je daaraan besteedt, hoe beter het verhaal verteld kan worden.
Promoot de Zaanse schoonheid, dan zal het door steeds meer mensen worden gezien. Monet was hier aan het begin van de industrialisatie. De industriële geschiedenis van onze streek is minstens zo belangrijk. Tot nu toe is daar misschien wel te weinig aandacht aan besteed.

Een van mijn laatste taken als wethouder was de ontwikkeling van het Hembrugterrein, over alle plannen over dit gebied is heel goed nagedacht. Daarbij kwamen vragen aan de orde zoals: hoe zou je willen wonen? En hoe bewaar je het erfgoed van de industrie?
Het is jammer dat de plannen nu door de rechter zijn afgekeurd, maar er komen ongetwijfeld weer nieuwe plannen op tafel. En niet alleen op het Hembrugterrein, maar ook op andere plekken zijn woon- en werklocaties nodig.
Zaankanters zijn wat terughoudend als je met nieuwe plannen komt, maar achteraf zijn ze er ook vaak trots op. Kijk maar naar de inrichting van het Zaandamse centrum. Plekken die Zaankanters en bezoekers trekken.

De Zaanstreek heeft een bijzondere identiteit en dat doen we steeds beter. Dat is het echte Zaanse verhaal. Onze burgemeester Jan Hamming werkt er hard aan om dit verhaal waar te maken.
De Stichting Monet is hier duidelijk onderdeel van, we gaan in samenwerking met de gemeente en het Zaans Museum het Monet-verhaal verder verdiepen, verbreden en verbinden aan de Zaanse identiteit. Stichting Monet organiseerde op 6 en 7 juli 2019 het Monet Art Festival. In het Zaans Museum is de Monet-brief in de collectie opgenomen. En het Monet-jaar in 2021 zullen we op grootse wijze gaan vieren. “

¿Quieres unirte a la conversación?
Siéntete libre de contribuir