2000

Sint Maarten 2000: Lampionnen van zelf geschept papier.

Het verhaal van Ursulien van Berge-Bakkum
Door Ursulien van Berge-Bakkum

“Het nieuwe schooljaar was alweer zes weken oud. Zoals gebruikelijk waren we gestart met het thema van de Kinderboekenweek. Deze keer ging het over huisdieren, we hadden verteld over ons eigen lievelingsdier. We knutselden onze favorieten met lapjes, klei en niet te vergeten, met papier-maché. En we zochten in de bibliotheek naar te gekke verhalen in de bekroonde boeken.

Ons nieuwe thema had alles te maken met papier. Na de herfstvakantie gingen we daarmee aan de slag. Het belangrijkste onderdeel werd: zelf papier maken van oud papier. Dat is een intensief proces. Oude kranten scheuren. Kuipen vol met nat papier, goed roeren en afwachten tot het echt goede natte pulp is geworden. Door het papier-maché-avontuur waren de kinderen inmiddels gewend aan zo’n vies, nat werkje.

Natuurlijk zouden we ook gaan kijken hoe dat vroeger ging. Daarom maakten we een afspraak voor een excursie naar molen De Schoolmeester in Westzaan. De wind waaide en de wieken draaiden. Toen we over het bruggetje naar binnen gingen, hoorden we harde geluiden. Was de molenaar aan het timmeren? ‘Nee, dat doet de molen, hij stampt, dat doet hij om van oude kleren, pulp te maken,’ vertelde de molenaar Arie Butterman.
‘En de molen kan nog veel meer,’ zei hij. ‘De Schoolmeester maakt papier van die oude kleren. Lekker stevig papier. Zaans bord, noemen we dat. En er zijn een heleboel kleuren’. We mochten overal kijken en we leerden van alles over persen en drogen.

De molenaar liet ons ook zien hoe we papier moesten scheppen uit de grote schepkuip. Hij deed dat heel handig. En aan het einde van de excursie maakten we allemaal een boekenlegger op Zaans Bord. Het was een leuke, leerzame excursie.

In de klas gingen we verder met papier maken. We probeerden het precies te doen zoals de molenaar het had voorgedaan. ‘Wat zullen we met het papier doen als het droog is?’ vroeg ik aan de kinderen. ‘Zullen we het gebruiken voor een lampion, voor Sint Maarten?’

Dat werd nog een hele klus. Voor een lampion heb je veel papier nodig en het duurt lang voor het helemaal droog is, zodat je erin kunt knippen en prikken. Maar het is gelukt. De lampionnen waren niet zo groot, maar we hadden ze helemaal zelf gemaakt.
We hebben veel geleerd van dit thema. Van het papier scheppen en van de excursie naar de molen De Schoolmeester.”

Reacties

0 comentarios

Dejar un comentario

¿Quieres unirte a la conversación?
Siéntete libre de contribuir

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *