Een geit uit de Heemtuin in de receptie van het Zaans Medisch Centrum.

Het verhaal van Anja Warnaar

In de herfstvakantie wordt de Heemtuin in het Veldpark in Zaandam weer omgetoverd in een Sprookjestuin. Heel veel vrijwilligers helpen om er een prachtig feest van te maken.

Anja Warnaar is één van die vrijwilligers. Ik luister graag naar haar enthousiaste verhalen, die ze vertelt in de Zaanse Schilderskring.

“De vrijwilligers in de Heemtuin doen allerlei werkzaamheden, zoals de paden begaanbaar maken, snoeien, riet verwijderen en nog andere zware klussen. Het leukste vind ik het organiseren van bijzondere dingen zoals de Sprookjestuin, de Kerstviering en het Kikkerpad. Maar de Heemtuin doet veel meer, er zijn ook educatieve programma’s bijvoorbeeld over vleermuizen en nachtvlinders en over medicinale kruiden.

Eigenlijk ben ik vrijwilliger bij de Heemtuin geworden, omdat ik buitenwerk wilde doen en die geit heeft daar een beetje bij geholpen. Vroeger werden levende dieren ingevlogen voor de kerstviering. Ooit is er een geit ontsnapt. We vonden hem pas ‘s avonds laat in de receptie van het Zaans Medisch Centrum. Vanaf die dag waren levende dieren verboden, wel jammer vond ik. Ik bood prompt aan een os op ware grootte te schilderen. ‘Kan je dat dan?’ vroegen ze. Het lukte prima, daarna volgden de ezel, de schapen, de geiten en de kamelen. Schilderen is al jaren mijn grote hobby.

De personen in de stal zijn levende mensen, allemaal vrijwilligers natuurlijk. De engel in de boom, vind ik altijd een beetje link, gelukkig is ze er nooit uitgevallen.

De Heemtuin werkt soms samen met de kinderboerderij, het Heijmansmuseum en de Poelboerderij. Op al deze locaties zijn veel vrijwilligers in touw. Ze vormen een leuke groep.

De Sprookjestuin staat nu op het programma, we zijn hard aan het werk om er een groot feest van te maken. Veel materiaal hiervoor huren we van ‘Dame Kapitein Rommel’ uit Castricum. Zij is een kunstenaar die deze activiteit samen met andere kunstenaars organiseert in veel plaatsen in Nederland. De gehuurde materialen vullen we aan met onze eigen decors, verkleedkleren en alle andere benodigdheden zoals zelfgebakken taarten voor de verkoop.

Er is een kaboutertuin, een Rode Schoentjes spel, een Dikkertje Dap giraffe, een Piratenkanon, een Indianendorp, een Waarzegheks en nog veel meer.

De Sprookjestuin is vijf dagen in de herfstvakantie open van 10 tot 15.30 uur.

Je mag hem niet missen en ook niet andere leuke activiteiten die in de Heemtuin worden georganiseerd.

En: nieuwe vrijwilligers zijn van harte welkom!”