1963

Pontjes.

Het verhaal van Rein Korthof
Door Ton Olsthoorn

Zaandam wordt doorsneden door de Zaan. In mijn jeugd waren er behalve de Wilhelmina- en de Bernhardbrug drie veerverbindingen. Zij brachten de bewoners over en weer.

Tussen de Oost- en de Westzijde voer het gemeentelijke ‘Ruyterveer’. Het  veer had alle eigenschappen van een echte veerpont. Inclusief kleppen die op en neer konden, om voetgangers en wielrijders niet tussen wal en schip te laten vallen.

Tussen de Prins Hendrikkade en de Badhuisweg op Het Eiland voer een gemeentelijk bootje heen en weer. Het leek meer op een sleepboot. Aan de steiger kwam het langszij en het hing van de kundigheid van de schipper af of je een sprongetje over het water moest maken of niet.

Je had het pontje nodig als je bij William Pont werkte, op Het Eiland woonde, daar iemand wilde bezoeken, of wanneer je naar het zwembad wilde. De verbinding werd overbodig toen er een brug van de Hogendijk naar Het Eiland kwam.

Het derde pontje was een particuliere onderneming van schipper Klaas Schaap. Het maakte telkens een rondje van de Prins Hendrikkade naar Het Eiland, de Havenstraat en de Notenlaan.

De Heen-en-Weer voerde de dienst uit. Hij leek op een sleepboot. Deze is later vervangen door de iets grotere Heen-en Weer II.

Als kind maakte ik veel gebruik van het pontje – waarvoor je een stuiver per overtocht moest betalen – omdat mijn grootouders op de Havenstraat woonden. Andere gebruikers waren vooral de arbeiders van de machinefabriek Hembrug, Bruynzeel, Norit en de Artillerie-inrichtingen.

In de strenge winter van 1963 lag er zoveel ijs in de Zaan, dat het Pontje van Schaap niet kon varen; je kon de overtocht gevaarloos over het ijs maken. Ooit hield het veer op te bestaan: het pontje werd verder gebruikt als sleepboot.

Reacties

4 commenti
  1. fred
    fred dice:

    ik vraag mij af of er nog foto’s beschikbaar zijn van de pontjes van klaas schaap , want ik heb namelijk een oude voetveer overgenomen die aan de gegevens voldoet van de scheepsmeetdienst en als ik nu dit verhaal lees zou dit heel goed het eerste bootje van schaap kunnen zijn .
    als deze gegevens nou overeen kunnen komen met oude foto’s zou fantastisch zijn
    groet,
    Fred Zeldenrijk

    Rispondi
  2. W. Peet
    W. Peet dice:

    Ik ben opzoek naar foto’s van de Heen en Weer II. Maar ook naar afmetingen/bouwtekeningen van het pontje van Schaap. Ik wil er namelijk een professioneel model van laten maken. Wat uiteindelijk voor iedereen te koop zal zijn. Wellicht dat iemand mij kan helpen, of weet te vertellen wie of waar dat te vinden is.

    Rispondi
    • Harry Bleij
      Harry Bleij dice:

      Harry Bleij
      20-11-2022 op 12.55 uur
      De Heen en Weer is ongeveer 50 jaar geleden overgenomen door mijn vader en door ons omgebouwd
      tot plezierjacht.
      Thans is de Heen en Weer, nu genaamd Harry , in bezit van mijn broer. Vanzelf hebben wij meer informatie
      over de Heen en Weer en de geschiedenis.
      Met vriendelijke groet, Harry Bleij

      Rispondi

Lascia un Commento

Vuoi partecipare alla discussione?
Fornisci il tuo contributo!

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *