Deel Deel 1: De perikelen rondom de herbouw van de Beschuitstoren in Wormer.

Het verhaal van Marc Grandiek
Door Piet van Berge

De perikelen rondom de herbouw.

In 2003 is het initiatief genomen voor de herbouw van de Beschuitstoren in Wormer. De Dorpsstraat in Wormer heeft er sinds 2018 een markant gebouw bij: de Beschuitstoren.

Marc Grandiek is vanaf het begin bij de herbouw van de toren betrokken geweest. Bij aankomst bij de Beschuitstoren word ik hartelijk welkom geheten door Marc. Wat direct opvalt is het uurwerk; dit heeft een plaats gekregen op de begane grond. Een prachtig ingenieus systeem van tandwielen zorgt voor de aansturing van de wijzers en de luidklok bovenin de toren. Het uurwerk komt oorspronkelijk uit een kerk in Oost Knollendam, die in 1964 is gesloopt. Vervolgens is het op een zolder beland van Gemeentewerken in Wormer. Het uurwerk werd in 1984 door de gemeente Wormer overgedragen, onder een aantal voorwaarden, aan het landgoed Beeckesteyn in Velsen. Maar omdat later de nieuwe eigenaar het uurwerk wilde vervangen door een elektronisch binnenwerk, is het in 2017 weer teruggekomen in Wormer. Na een grondige revisie is het in de Beschuitstoren geplaatst.

Marc vertelt op enthousiaste wijze: “Peter Tange, de burgemeester van Wormer, heeft in 2003 het initiatief genomen voor de herbouw van de Beschuitstoren. In mijn rol als werknemer van FKG Architecten uit Koog aan de Zaan ben ik als begeleider bij de bouw betrokken geraakt.
De eerste paal werd op 5 juli 2017 geslagen en in 2018 is de toren opgeleverd. Dat het zo lang heeft geduurd kwam onder andere, omdat het moeilijk was om de financiering rond te krijgen. Door de garantstelling van de Stichting Support Sport en Cultuur uit Wormer is dit toch gelukt. Voor mij persoonlijk was de herbouw van de Beschuitstoren ook bijzonder, want ik ben hier vlakbij opgegroeid”.

Het slaan van de eerste heipaal

“De eerste tekeningen die wij van de Beschuitstoren hebben gemaakt, zijn gebaseerd op oude foto’s. Op een gegeven moment kwam een omwonende, die de tekening had gezien, naar ons toe met de mededeling, dat de toren volgens hem te hoog was. En dat klopte inderdaad. Wij kwamen er achter, dat er nog een tekening was gemaakt vlak voor de sloop van de toren. En dat scheelde twee meter. Dus bijna was de toren twee meter te hoog geweest”.

Marc merkt op, dat er veel discussie is geweest over de naam van de toren: is het Beschuittoren of Beschuitstoren? Uit de archieven is gebleken, dat vroeger werd gesproken over Beschuitstoren. Burgemeester Tange wilde de originele naam ook in ere houden, dus vandaar de naam met een s«.

Meer weten over de Beschuitstoren?

Lees verder: Deel 2: De geschiedenis van de Beschuitstoren.

0 ответы

Ответить

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!