Miloe de Jong-Muller, De Zaanse Zeikerds: ‘Dansen op je stoel kan best.’

Het verhaal van Miloe de Jong-Muller

“Via mijn nichtjes kwam ik terecht bij de Fluxus Musical Productiegroep van Majanka Frölich. Oorspronkelijk was ‘De Zaanse Zeikerds’ een productie met een knipoog naar de Engelstalige musical ‘Urinetown’. In het najaar van 2019 startten we met de repetities en het was de bedoeling dat de uitvoering in de lente van 2020 zou plaatsvinden.

Toen de Corona Nederland in zijn greep kreeg heeft Majanka de rode draad van de musical heel knap aangepast. Eerst zou het een muzikale vertelling met liedjes worden op anderhalve meter afstand. Door de creatieve ideeën van Majanka en vooral Giovanni van Gom is een passende choreografie ontstaan van dansen op je stoel en we hebben ervaren: dat kan best! Zelfs toen de Coronamaatregelen later wat verruimd werden, zijn de stoelen erin gebleven. En dat beeld paste precies met de maatschappij, zoals die op dit moment is. We oefenden in de zaal van Fluxus. Het podium van het Zaantheater is groter, maar alles klopte. Ik vond dat ongelooflijk knap. Ik was er eerst een beetje onzeker over, want zelf ben ik meer van de muziek dan van het dansen. Toen ik later de filmpjes zag was ik best enthousiast.

Het oefenen van de liedjes onder leiding van Daphne Groot moest via Zoom. Iedereen achter de laptop thuis, driestemmig oefenen. Daphne startte de muziek, eigen geluid uit en zingen. Heel veel zelf doen. Op mijn werk zat ik vaak achter mijn beeldscherm en daarom vond ik deze manier van repeteren best vermoeiend. Ik had grote steun van mijn negenjarige dochter. Zij kende alles uit haar hoofd en zong uit volle borst mee. We zaten samen in de tuin te zingen.

Op een gegeven moment kwam in het spel ook het protest tegen de maatregelen aan de orde. We moesten een protestbord maken. Ik nam dat bord zo onopvallend mogelijk mee naar de repetities.

Naarmate de tijd verstreek en de generale repetitie naderde, werd het wel een beetje spannend.  Het zou kunnen, dat een hoofdpersoon besmet raakte. Dat gebeurde gelukkig niet, slechts één koorlid kon niet meedoen omdat zij positief getest was. Heel jammer voor haar! Het Zaantheater had alles Coronaproef geregeld voor zowel spelers als publiek.

Kortom: het was prachtig om mee te doen. En de productiegroep onder leiding van Majanka is alweer druk bezig met een volgend idee, iets met videofilmpjes. Ik heb daar veel vertrouwen en ben benieuwd hoe dat uitpakt.»

0 ответы

Ответить

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!