Deel 2: Het oude Molenmuseum van binnen.

Het verhaal van Ursulien van Berge-Bakkum

“Wat doe je als je met pensioen gaat? In mijn geval kijken of je nog wat voor de gemeenschap kan betekenen. En dat was een voortzetting van mijn schoolse activiteiten. Kinderen bezighouden en ze ook iets leren. Ik zette dus voor het eerst een stap in het oude Molenmuseum.

Het oude Molenmuseum van binnen zag er een beetje geheimzinnig uit. De stijlkamer, de grote zaal met de molenmodellen en daarachter het molenpanorama. Gangen en trappen, overal spullen die met de molens te maken hadden.

Er waren leuke en leerzame programma’s voor kinderen van de groepen 4 t/m 8. In het Molenmuseum, vaak gecombineerd met een bezoek aan de molens Het Pink en De Bleeke Dood.

Vooral de activiteiten van Japie waren erg leuk om te doen. Maar het bezoek aan de andere molens De Schoolmeester, Het Jonge Schaap en de Bonte Hen was voor de kinderen een prachtige belevenis.

In mijn schoolloopbaan ging mijn interesse vooral uit naar de jongste leeftijdsgroep: de kleuters van groep 1 en 2. Graag wilde ik ook deze leeftijdsgroep de kans geven om een leuke les over molens te beleven. Het werd het programma van Pluis de Molenmuis.

In het museum zijn muizen verstopt. De kinderen moesten met behulp van een zoekkaart de muizen opsporen. Bij verschillende spannende objecten kregen ze een opdracht en aan het eind mochten ze het muisje kleuren, dat bij de opdracht hoorde.

Het programma was een doorslaand succes. En dat was bovendien aanleiding om een aantal nieuwe programma’s voor jonge kinderen te ontwikkelen. In het oude museum een zintuigenspel: Het molen-voorproefje. En rond de Sinterklaastijd een programma in twee molens: met als leidraad het prachtige boek van Gerro Riepema van Sinterklaas en het verdwenen kruid.

Pluis de Molenmuis verhuisde, toen hij niet meer in het oude Molenmuseum gedaan kon worden. Arie Butterman van de Schoolmeester heeft hem met open armen ontvangen. Het molen-voorproefje moet nog geschikt gemaakt worden om in de molen gedraaid te worden. Het verdwenen kruid is opgedoken in de Bleeke Dood en de Huisman. En wie weet krijgen de Japie’s en de andere programma’s een prachtige plek in het nieuwe museum: De Wereld van Windmolens.

Het oude museum is verkocht, het gebouw wordt een woonhuis. Eén museum gaat plaats bieden aan minstens zes nieuwe bewoners.

En we weten het zeker: het blijft een prachtige Zaanse blikvanger in de Museumlaan.”

0 ответы

Ответить

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!