Lezing Street Art: Museum Murals

Donderdag 14 november om 10:30 uur

Vrije Academie x Zaans Museum

Twintig levensgrote muurschilderingen. Deze zullen met het project Museum Murals in heel Nederland te zien zijn, waaronder in de Zaanstreek. In een woonwijk, op een oude fabrieksmuur of langs het spoor. Wat is het verhaal van deze Street Art, hoe past deze kunstvorm in de kunstgeschiedenis? Ontdek het tijdens deze lezing, gegeven door de Vrije Academie!

Graffiti en Streetart

Muurschilderingen zie je al in het straatbeeld sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw: in de vorm van street art/graffiti. Wist je dat je naar een relatief jonge en steeds meer geaccepteerde kunstvorm kijkt? De invloed van Street Art is zeer merkbaar binnen muziek, mode en de hedendaagse beeldcultuur. Wil de artiest nou zijn kunsten laten zien of wil hij juist een boodschap overbrengen? Wat is het verschil tussen graffiti en Street Art? En wie zijn Banksy, Keith Haring en andere bekende street artists? Tijdens deze lezing kom je er alles over te weten.

Na deze lezing, gegeven door de Vrije Academie, zal een wandeling door de stad niet meer hetzelfde zijn, je zult je ogen uitkijken op straat! Vanaf nu herken je de ‘tags’, ‘throw-ups’, ‘pieces’ en artworks en misschien lukt het je zelfs om de makers erin te herkennen.

Tickets voor deze lezing worden uitsluitend verkocht via de website van de Vrije Academie.

TelmoMiel, Portret van Maria Tesselschade op de flat ‘De Vooruitgang’ in Alkmaar.