Zaans Museum Claude Monet, De Voorzaan en de Westerhem, 1871

Claude Monet vanaf 8 oktober 2015 te zien in het Zaans Museum

De Voorzaan en de Westerhem van Claude Monet (1840-1926) is vanaf 8 oktober 2015 te zien in een nieuwe presentatie in het Zaans Museum. In juni 2015 kocht het museum het werk van de wereldberoemde Franse schilder voor ruim € 1.160.000. Monet vervaardigde het doek tijdens zijn verblijf in Zaandam in 1871. Op 8 oktober is het exact 144 jaar geleden dat hij na vier productieve maanden de Zaanstreek verliet.

Met de molens, typische houten huizen, rivier de Zaan en het uitgestrekte landschap werd de Zaanstreek al in de negentiende eeuw een toeristische bestemming voor binnen- en buitenlandse bezoekers. Ook Claude Monet was onder de indruk; hij maakte tijdens zijn verblijf in Zaandam maar liefst 25 schilderijen en 9 schetsen.

De Voorzaan en de Westerhem van Monet is het middelpunt van een nieuwe presentatie in het Zaans Museum over het Zaanse landschap als inspiratiebron voor kunstenaars. Daarnaast zijn in een interactieve presentatie alle schilderijen en schetsen, die Monet in 1871 in Zaandam maakte, op ware grootte te zien.

Terug naar alle nieuwsberichten