Zaans Museum Kuiperij

Het Zaans Museum opent op 19 augustus een derde locatie op de Zaanse Schans: het Jisperhuisje. In dit vissershuis uit Jisp, het kleinste dorp van de Zaanstreek, ervaren bezoekers een vissershuishouden rond 1850. Bovendien kunnen ze zichzelf fotograferen in traditionele Zaanse streekdracht. Eerder dit jaar opende het Zaans Museum het Wevershuis en de Kuiperij op de Zaanse Schans waar Oudhollandse ambachten in historische kleding gepresenteerd worden.

Het kleine Zaanse dorp Jisp staat van oudsher bekend om zijn visserijverleden; de haringvisserij en de walvisvangst waren belangrijke bronnen van inkomsten voor de bewoners. In het Jisperhuisje beleven bezoekers een eenvoudig vissershuishouden rond 1850. Enthousiaste vrijwilligers van het Zaans Museum vertellen hoe hier geleefd en gewerkt werd en hoe men zich kleedde. Dit laatste kunnen bezoekers ook letterlijk ervaren door in Zaanse streekdracht op de foto te gaan voor de schouw of in de bedstede.

Bas(t), was, kas(t)
De kleding in het Jisperhuisje past in het tijdsbeeld van 1850. In een dergelijk vissershuisje woonden arme mensen. Arme mensen hadden niet veel te besteden en moesten zorgen voor degelijke kleding; duurzaam en betaalbaar. Mensen hadden vaak maar drie sets: ‘Eén aan je bas(t), één in de was en één in de kas(t).’ Kleren konden vroeger moeilijk gewassen worden. De bovenkleding werd vaak alleen gelucht. Mensen gebruikten daarom donkere stoffen. Arme kinderen droegen over algemeen hetzelfde als hun ouders. Voor jongens betekende dat een klepbroek, boezeroen en kiel of pet. Voor meisjes een rok, schootjak en muts.

Van Floriade naar Zaanse Schans
Het Jisperhuisje is een nagebouwd vissershuisje uit Jisp. Dit huisje is in 2002 gebouwd voor de Floriade, de grote wereldtuinbouw tentoonstelling, die eens in de tien jaar wordt gehouden in Nederland. Na de Floriade is het huisje geschonken aan en verhuisd naar de Zaanse Schans. Het origineel is te zien in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Vrijwilligers gezocht
Naast het Jisperhuisje vallen ook het Wevershuis en de Kuiperij onder het beheer van het Zaans Museum. In deze panden op de Zaanse Schans vertellen vrijwilligers in historische kleding verhalen over de woon- en werkcultuur rond 1850. Voor deze drie buitenlocaties is het Zaans Museum nog op zoek naar vrijwilligers die graag het internationale publiek van de Zaanse Schans willen informeren. Nieuwe vrijwilligers krijgen een gedegen training voor zij aan de slag gaan. Interesse? Stuur een e-mail naar Inge Stegemanl, sollicitaties@zaansmuseum.nl of bel 075-6810000.

Terug naar alle nieuwsberichten