Hembrug Museum onder vleugels Zaans Museum

Het Zaans Museum wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het Hembrug Museum op het Hembrugterrein, ooit het militaire hart van de Stelling van Amsterdam. Hiermee blijft de Hembrugcollectie behouden voor de toekomst en wordt deze toegankelijk voor een groter publiek. Op 13 oktober 2016 ondertekenden de gemeente Zaanstad, het Rijksvastgoedbedrijf, het huidige Hembrug Museum en het Zaans Museum de samenwerkingsovereenkomst op het Hembrugterrein.

De Hembrugcollectie vertegenwoordigt belangrijke cultuurhistorische waarde voor de Metropool Amsterdam. De monumentale gebouwen, objecten, foto’s, films en documenten tonen de bijzondere geschiedenis van het Hembrugterrein als het militaire logistieke hart van de Stelling van Amsterdam, jarenlang de grootste werkgever in de Zaanstreek. Het is ook de plek van bijna vergeten geheime gebeurtenissen, productieprocessen en persoonlijke verhalen.

Herontwikkeling erfgoedfunctie
Het Zaans Museum is door de gemeente Zaanstad gevraagd om, in samenwerking met het huidige Hembrug Museum, de cultuurhistorische waarden van de Hembrugcollectie voor de toekomst te behouden en open te stellen voor een groter publiek in de context van de plek waar het plaatsvond, het Hembrugterrein. Met een ‘relatief kleine’ impuls kan de ontwikkeling van de museale functie aansluiten bij de herontwikkeling van het terrein. Het Zaans Museum wordt verantwoordelijk voor deze museale ambitie.

Bijdrage partners
De gemeente Zaanstad reserveert €296.150,- uit het Investeringsfonds als bijdrage aan de investering voor twee transformatorhuizen, de nieuwe locaties van het Hemburg Museum, alsmede een structurele bijdrage van €26.000,- per jaar voor de exploitatie. Het huidige Hembrug Museum draagt de collectie over en gaat een structurele samenwerking aan met het Zaans Museum. Het Rijksvastgoedbedrijf investeert een bedrag van € 110.000,- in nutsinfrastructuur en cascokwaliteit van de transformatorhuizen, en stelt de ruimtes tegen een geringe vergoeding beschikbaar.

Samenwerkingsovereenkomst
Op 13 oktober 2016 ondertekenden het Hembrug Museum, Zaans Museum, Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente Zaanstad de samenwerkingsovereenkomst. Na de ondertekening loste Dick Emmer, wethouder Cultuur gemeente Zaanstad, het ‘startschot’ voor het nieuwe Hembrug Museum.

Terug naar alle nieuwsberichten