Het entreegebouw geeft vorm aan de belangrijkste ambities van de Zaanse Schans: verhogen van de kwaliteit van de infrastructuur, hospitality en het erfgoed. WAM/WOW design group van Wilfried van Winden – architect van onder meer Hotel Inntel Zaandam, met de inmiddels wereldberoemde opgestapelde Zaanse huisjes – is verantwoordelijk voor het ontwerp.

Het Zaans Museum presenteerde het plan voor een centraal entreegebouw tijdens een bijeenkomst over de toekomstverkenning ‘Zaanse Schans 2030’ op 28 november jl. Uitgangspunt van het gebouw is een eenduidige en heldere start vanuit een portaal dat alle stakeholders op de Zaanse Schans vertegenwoordigt. Daarnaast is het gebouw geschikt als sluis voor drie miljoen bezoekers per jaar.

Transparante wolk
Het ontwerp van architect Wilfried van Winden speelt in op het landschap, is iconisch, transparant en biedt goed zicht op de Zaanse Schans en het molenpanorama. De vorm die Van Winden bedacht is een transparante wolk; een verwijzing naar de wereldberoemde Hollandse luchten. Daarmee heeft het zowel een iconische als neutrale uitstraling.

Levensgroot molenpanorama
In het entreegebouw vinden bezoekers alles wat zij willen: informatie op maat voor hun bezoek aan de Zaanse Schans, een korte attractieve multimediale inleiding (zowel inhoudelijk als praktisch), diverse winkels van stakeholders op de Schans, toiletvoorzieningen en een levensgroot panorama op de molens en de polder. Voor de deur is ruimte voor een podium en centraal plein voor evenementen en concerten.

Kwaliteitsslag Zaanse Schans
Door het publiek centraal te stellen, een heldere ontvangst en route te introduceren en een inhoudelijke verdieping op het integrale erfgoedverhaal te bieden, wil het Zaans Museum een constructieve bijdrage leveren aan de kwaliteitsslag voor de Zaanse Schans. De bezinning op de toekomst van de Zaanse Schans anno 2030 is voor het Zaans Museum het aangewezen moment om de strategie volledig op de ambitie van de Zaanse Schans te richten en als volgt te formuleren:

– Ontwikkelen nieuwe centrale publieksontvangst Zaanse Schans;
– Vaste opstelling Zaans Museum laten aansluiten op de inhoud van de Zaanse Schans;
– Verder ontwikkelen museale locaties met ‘levende geschiedenis’ op de Zaanse Schans.

Terug naar alle nieuwsberichten