2019

Deel 2: De portefeuille van Natasja Groothuismink: Zorg en welzijn. Duidelijke verbanden met pedagogische ervaring.

Het verhaal van Natasja Groothuismink
Door Ursulien van Berge-Bakkum

TIJDENS HAAR WERK IN HET ONDERWIJS HAD VERHALENHALER URSULIEN CONTACT MET NATASJA NAAR AANLEIDING VAN EEN ONVERWACHTE VERDRIETIGE GEBEURTENIS OP HAAR SCHOOL.

“Ja, dat weet ik nog. Ik werkte bij de GGD als opvoedingsondersteuner en aandachtfunctionaris maatschappelijke onrust. Op jouw school was een kind plotseling overleden in het weekend. Ik heb toen de leerkracht ondersteund bij het vertellen van het verhaal aan de klas en de ouders. Ook hebben we een gedenkplek ingericht en een afscheidsbijeenkomst georganiseerd. Mijn ervaring als pedagoog blijkt waardevol te zijn voor mijn rol die bij mijn portefeuille als wethouder zorg hoort.

Er waren meer incidenten, waar ik als aandachtfunctionaris bij de GGD een duidelijke functie heb gehad. Tijdens het schietincident op het schoolplein in Westerwatering, waarbij een dode te betreuren was in het criminele milieu, hebben we vanuit de GGD, personeel en leerlingen begeleid en ouderavonden georganiseerd.

Ook na het steekincident waarbij Nick Boot om het leven kwam, hebben we als GGD de betrokken school begeleid. Dit soort ernstige zaken maak je gelukkig niet dagelijks mee. Je moet hulp bieden, rust bewaren, overzicht houden en vooral de mensen in hun kracht zetten. Er komt dan nogal wat op je af. Ook dingen die duidelijk raakvlakken hebben met mijn GGD tijd. Als bestuurder van de gemeente sta je er midden in, maar ben je toch op een andere manier betrokken. Er wordt duidelijk een mening van je gevraagd en in dat geval moet je laten zien, dat je vertrouwen hebt in de mensen die verantwoordelijk zijn.

Zo was ik zijdelings betrokken bij het incident op de school de Voorzaan, dat is weer een ander verhaal. In de eerste plaats is het belangrijk om rust te creëren. Mensen hebben een mening, zijn nieuwsgierig en geven commentaar. Eerst moet alles vanuit verschillende invalshoeken bekeken worden. Wat is waar? Hoe staat iedereen erin? Hoe is de dynamiek? Zolang het onderzoek loopt, moeten de betrokkenen afwachten. De kwestie op de Voorzaan is geen taak voor de wethouder. En toch worden er voortdurend vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. Er is duidelijk maatschappelijke onrust.

Vanuit de gemeente hebben we een goed contact met de schoolbesturen. Het is hun taak ervoor te zorgen, dat problemen op een goede manier worden opgelost. Dit in samenwerking met instanties zoals de GGD. Scholen moeten een veilige plek zijn voor iedereen, zowel voor het personeel als de kinderen en hun ouders. De reactie van de betrokkenen en omstanders is anders. Zij vragen wat je ervan van vindt en of je het kunt oplossen, want je bent toch een bestuurder.
Dat is dus niet zo, maar het is moeilijk om dat aan iedereen duidelijk te laten zien.”

Reacties

0 Kommentare

Dein Kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert