Wat betekent het voor jou om op te groeien in de Zaanstreek? Dat is de vraag die centraal staat in het nieuwe onderwijsprogramma #MijnZaanstreek van het Zaans Museum. Het onderwijsprogramma werd deze week feestelijk gelanceerd op basisschool De Piramide in Koog Zaandijk door Maureen de Vries, Rabobank Zaanstreek en Jan Hovers, directeur Zaans Museum.

Met het onderwijsprogramma #MijnZaanstreek gaan leerlingen zelf aan de slag als conservator en tentoonstellingsmaker. Welke onderwerpen vinden de leerlingen belangrijk? Ondernemerschap, Zaans erfgoed of duurzaamheid? De tentoonstelling kan over alles gaan: bijvoorbeeld over sport, familie of de eigen straat. Het is helemaal aan de leerlingen om aan te geven wat zij belangrijk vinden en terug zouden willen zien in een tentoonstelling. Leon uit groep 5 had al wel een idee: ‘Sowieso een schilderij en misschien wel mijn viool.’

Aan de hand van een werkboek, video’s en bouwplaten bouwen de leerlingen een maquette van hun tentoonstelling. Vanaf november 2019 zijn alle inzendingen te zien in het Zaans Museum. De ontwerpen worden beoordeeld door de jury. Het beste ontwerp wordt écht gebouwd en in het voorjaar van 2020 feestelijk geopend in het Zaans Museum.

Gratis voor Zaanse basisscholen
De komende periode nemen 600 leerlingen deel aan #MijnZaanstreek. Alle deelnemende scholen ontvangen het lespakket op school. Ook zin om hiermee aan de slag te gaan? Het onderwijsprogramma is geschikt voor leerlingen van groep 5 t/m 8. Aanmelden kan tot 30 september 2019. Het onderwijsprogramma is gratis aan te vragen voor Zaanse basisscholen. Het programma is mede mogelijk gemaakt door Rabobank Zaanstreek.