Opening Ode aan de Lino Zaans Museum

Zaans Museum presenteert linosnede-expositie ‘Ode aan de Lino’

Samenwerking met ruim 200 MBO-studenten, Forbo en Atelier Open

Meer dan 200 studenten van grafische Mbo-opleidingen in Nederland lieten zich inspireren door het thema industrie en maakten, in opdracht van Atelier Open, Forbo en het Zaans Museum, een linosnede voor de Forbo Jong Talent Prijs. De resultaten hiervan zijn nog tot en met 2 februari 2020 te zien in de expositie Ode aan de Lino in het Zaans Museum, waar de Zaanse industriegeschiedenis over fabrieken als Forbo en beeldende kunst samenkomen.

Tijdens de opening van de expositie riep Daphne Bunskoek, televisiepresentatrice en linoleum-illustrator, student Wessel Westerveld uit Soest uit als winnaar van de Forbo Jong Talent Prijs. De vakjury – bestaande uit Daphne Bunskoek, de grafische kunstenaars Olivia Ettema, Tom Thijsse, Michiel van Nieuwland (Forbo), Edith Brouwer (Atelier Open) en Erik Timmermans (Atelier Open), en conservator Clair Hart de Ruyter (Zaans Museum) – roemde zijn figuratieve linosnede met dubbele laag waarop rokende fabrieken te zien zijn.

Inspiratie
De studenten die deelnemen aan de expositie zijn afkomstig uit heel Nederland. Mbo-opleidingen uit Groningen, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam bezochten het Zaans Museum en de linoleumfabriek van Forbo deze zomer ter inspiratie. In een aansluitende workshop van Atelier Open leerden de studenten een linosnede te maken. Meer dan 200 kunstwerken dongen uiteindelijk mee naar de Forbo Jong Talent Prijs. De resultaten zijn tot en met 2 februari 2020 te zien in het Zaans Museum.

Forbo
Forbo Flooring Systems in Assendelft is de grootste linoleumproducent ter wereld en ontwerpt en produceert al meer dan 120 jaar linoleum vloerbedekking. Dankzij de eigenschappen van het materiaal wordt het ook gebruikt om met een guts linosneden te maken. De relatie tussen kunst, vormgeving en Forbo kent een lange geschiedenis.

Zaans Museum & Forbo
Forbo ondersteunt al geruime tijd initiatieven die de linosnedetechniek meer bekendheid geven en die met name jongeren aanzetten ermee aan de slag te gaan. In de toekomst zal voor deze initiatieven op regelmatige basis samenwerking met het Zaans Museum gezocht worden. Daarnaast zijn de Zaanse organisaties een plan aan het ontwikkelen voor een Linoleum Biënnale, een tweejaarlijkse expositie in het Zaans Museum met linoleumsneden van befaamde kunstenaars.