Marieke Verweij

Marieke Verweij nieuwe directeur Zaans Museum

Marieke Verweij start vanaf 1 oktober 2021 als algemeen directeur-bestuurder van het Zaans Museum. Verweij was sinds het vertrek van Nikola Eltink deze zomer waarnemend directeur van het Zaans Museum.

Marieke Verweij (Haarlem, 1992) werkt sinds 2018 bij het Zaans Museum als respectievelijk marketing manager en hoofd publiekszaken waarbij ze leiding gaf aan de teams marketing, sales, winkels, horeca en front-office. Ze was verantwoordelijk voor de merkstrategie van het Zaans Museum, marketingcampagnes voor tentoonstellingen en randprogrammering, en het succesvolle online Thuismuseum in coronatijd. Marieke Verweij studeerde in Amsterdam, Berlijn en Rome, en is in het bezit van een mastergraad geschiedenis.

Voor het Zaans Museum was Verweij werkzaam als marketeer bij Rijksmuseum Boerhaave en werkte daar tijdens de herinrichting mee aan de nieuwe corporate identity, was verantwoordelijk voor de campagnes verschillende (reizende) tentoonstellingen, online marketing, en onderwijsmarketing voor Museum Boerhaave in de klas. Daarvoor werkte ze onder andere bij het Verzetsmuseum Amsterdam en Van Gogh Museum.

Piet Middelhoven, voorzitter Raad van Toezicht: ‘De Raad van Toezicht is verheugd dat Marieke Verweij deze functie aanvaard heeft. Ze heeft haar taak als waarnemend directeur afgelopen maanden uitstekend vervuld. Wij zijn ervan overtuigd dat Marieke Verweij ook met het volle vertrouwen van het managementteam in staat zal zijn om het museum in de komende jaren verder gereed te maken en te behouden als een toonaangevend museum in de regio en daarbuiten.’

Marieke Verweij: ‘Door de coronacrisis en directiewisselingen was het een onrustig jaar voor het Zaans Museum. Ik kijk er naar uit om samen met alle medewerkers en vrijwilligers de komende tijd te werken aan een toekomstbestendig Zaans Museum. Te beginnen met de opening van de hedendaagse kunsttentoonstelling Vaarwel – Landschap van gedachten op 1 oktober.’