Schenking BKR

Gemeente Zaanstad schenkt meer dan 600 werken aan het Zaans Museum


Meer dan 600 werken uit de gemeentelijke kunstcollectie zijn nu officieel van het Zaans Museum. De schenking bestaat voor een groot deel uit werken uit de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Dit was een sociale regeling waarbij de gemeenten en de Rijksoverheid tussen 1949 en 1987 werk van lokale kunstenaars aankochten. In ruil hiervoor werden kunstenaars voorzien van een inkomen. Hoogtepunten uit de collectie zijn de werken van Jaap Stellaart en Jan Wolkers. Bekijk hier de schenkingsvideo

Met de overhandiging van één van de favoriete werken van wethouder Cultuur Annette Baerveldt, ‘t Lijkt wel een zee van de bekende Zaanse kunstenaar Jaap Stellaart, werd de schenking bekrachtigd:

Schenking BKR

Annette Baerveldt: “Dit schilderij staat al lang in ons depot. We overhandigen het nu aan het Zaans Museum, samen met een heleboel andere werken. Het museum kan het beter bewaren en de kunst kan af en toe tentoongesteld worden, zodat iedereen kan genieten van deze Zaanse kunst.”

Directeur Marieke Verweij is verheugd met de schenking: “We gaan er goed voor zorgen. De collectie wordt ook online ontsloten. En de meest bijzondere verhalen zijn straks altijd te zien in ons online Thuismuseum.”

 

Hoogtepunten: Stellaart en Wolkers
De werken van kunstenaar Jaap Stellaart zijn topstukken uit de collectie. Stellaart kon mede dankzij de BKR in betrekkelijke rust aan zijn volstrekt unieke oeuvre werken. In een catalogus bedankt de kunstenaar dan ook het belastingbetalende publiek dat hem deze mogelijkheid heeft gegeven. Zonder deze regeling zou Stellaart zijn opmerkelijke wereldbeeld nooit op deze manier in beeld kunnen brengen. En zou de Zaanstreek verstoken zijn gebleven van deze eigenzinnige en belangrijke kunstenaar en diens werk.

Bijzonder is ook het model van het beeld dat schrijver en beeldhouwer Jan Wolkers in 1990 maakte voor de Den Uylbrug in Zaandam. Op zijn eigen directe manier vertaalde Wolkers de opdracht in een krachtig beeld van metaal en gekleurd glas, waarin hij het gedachtegoed van de voorman van de Partij van de Arbeid niet ving in de symbolische roos (het beeldmerk van de PvdA), maar samenbalde in de vorm van een tulp. Het resultaat is elegant én krachtig.

Kunsthistoricus Frank van der Ploeg maakte de selectie van de kunstwerken en roemt de goede kwaliteit van de Zaanse collectie. Conservator Henk Heijnen van het Zaans Museum zegt: “Het is een interessante collectie en een product van zijn tijd. In het naoorlogse Nederland waren kunstenaars druk bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. Niet langer ging het om landschappen, molens en bloemstillevens, die kunst behoorde tot het verleden. De nieuwe kunst was vooral ruw, expressief en abstract, synchroon met de tijdsgeest van toen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.