Milou Halbesma

Directeur Publiekszaken Van Gogh Museum Milou Halbesma in bestuur Zaans Museum

Het Zaans Museum is verheugd te kunnen melden dat Milou Halbesma (1967), directeur Publiekszaken Van Gogh Museum, per direct toetreedt tot het bestuur van het museum. Na onlangs oud-burgemeester van Zaanstad Ruud Vreeman en fiscalist Jaap Zwitser te hebben verwelkomd is Halbesma de derde bestuurlijke aanwinst in korte tijd. Directeur Jan Hovers: ‘Het Van Gogh Museum loopt wereldwijd voorop op het gebied van het gastvrij ontvangen van grote hoeveelheden bezoekers. De museale kennis van Milou is van onschatbare waarde voor de uitdagingen waar het Zaans Museum voor staat, zowel met betrekking tot onze herpositionering op de Zaanse Schans als voor de plannen voor een nieuw museum in het centrum van Zaandam.’

Milou Halbesma is sinds maart 2013 directeur Publiekszaken bij het Van Gogh Museum. In die functie draagt zij zorg voor het merk Van Gogh Museum, de bezoekersstromen en de inkomsten uit Development, Ticketing en Evenementen. Halbesma is lid van het managementteam en verantwoordelijk voor de afdelingen Marketing, Pers, Digitale Communicatie, Publicaties, Bezoekersservice, Evenementen en Development. Eerder deze maand werd ze benoemd als voorzitter van de Stichting Van Gogh Europe. Dit collectief verbindt plaatsen waar Vincent van Gogh heeft gewoond of gewerkt, en musea die werk van hem beheren of tentoonstellen in Europa.

Halbesma studeerde economie aan de Vrije Universiteit en doorliep het International Executive Program in Corporate Communication aan de Erasmus Universiteit. Vanaf de oprichting in 2006 is zij betrokken geweest bij de Turing Foundation – eerst als bestuurslid, later als directeur. Daarvoor leidde Halbesma als hoofd communicatie bij KWF Kankerbestrijding de herpositionering van het merk en maakte zij vele publiekscampagnes.

Milou Halbesma: ‘Net als in het Van Gogh Museum staat het opdoen en delen van kennis en emotie door het publiek centraal in het Zaans Museum. Ik ben vereerd dat ik voor deze nevenfunctie gevraagd ben en kijk ernaar uit dit fantastische museum te adviseren en mijn steentje bij te dragen aan de kansen die in de toekomst liggen.’

Het bestuur van het Zaans Museum houdt toezicht op het beleid en de algemene gang van zaken van het Zaans Museum. Tevens staat het bestuur de directie met raad terzijde. Het bestuur wordt voorgezeten door ondernemer Piet Middelhoven, is onbezoldigd en komt ten minste vier keer per jaar bijeen.