Nikola Eltink nieuwe directeur Zaans Museum

Nikola Eltink start per 18 januari 2021 als algemeen directeur-bestuurder van het Zaans Museum. Zij volgt Jan Hovers op die zes jaar directeur van het Zaans Museum is geweest.

Nikola Eltink: “Ik verheug me enorm om in het Zaans Museum aan de slag te gaan. Het museum is uniek. Als hoeder van het Zaans erfgoed zijn er prachtige verhalen te vertellen uit de grote rijkdom aan Zaanse cultuur. Verhalen over de industrie, kunst, economie, historie – waarbij de mens centraal staat. Het is een eer dat ik samen met mijn nieuwe collega’s verder mag bouwen aan de positie en programmering van het Zaans Museum.”

Nikola Eltink (Johannesburg 1963), sinds tien jaar directeur Museale Zaken bij het Van Gogh Museum en als zodanig verantwoordelijk voor de strategische koers en het beleid van de collectie, tentoonstellingen en educatie. Hieronder valt de aansturing van drie afdelingen rondom de collectie (-onderzoek, -beheer, -informatie), De Mesdag Collectie in Den Haag, educatie en interpretatie en team tentoonstellingen. Onder haar verantwoordelijkheid realiseerde het Van Gogh Museum succesvolle tentoonstellingen als Hockney – Van Gogh, Van Gogh & Japan, De zindering van de zee, digitalisering van de collectie informatie, en projecten om inclusiviteit en diversiteit te bevorderen zoals Van Gogh Verbindt. Hiervoor was zij werkzaam als hoofd Museale Inrichting bij het Rijksmuseum en als senior programma ontwikkelaar bij NEMO Science Center.

Piet Middelhoven, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Zaans Museum is blij met de keuze van Nikola Eltink voor het Zaans Museum: ‘Nikola Eltink is een zeer vaardige en bevlogen museumprofessional en brengt naast haar ruime managementervaring in internationale topmusea ook veel ervaring mee om het Zaans Museum op het gebied van publiek, collectie en presentatie inclusiever en diverser te maken. Dit past bij de geformuleerde ambitie om het Zaans Museum stevig te laten wortelen in de Zaanstreek middels samenwerking en te verankeren op de Nederlandse museumkaart. We hebben er veel vertrouwen in.’

Nikola Eltink volgt Jan Hovers op, die van 2014 tot 1 februari 2021 algemeen directeur van het Zaans Museum was. Jan Hovers gaat met prepensioen na vele jaren werkzaam te zijn geweest bij de publieke omroep en verschillende musea. Naast het maken van podcasts en muziek gaat hij zijn tijd besteden aan advieswerk en toezichtstaken in de cultuursector.