Thuismuseum

Zaans Museum trekt 60% minder bezoekers, online bezoek onverminderd hoog

Het Zaans Museum sluit 2020 af met ruim 75.000 bezoekers. Dat is 60% minder dan in 2019 toen voor het eerst de grens van 200.000 bezoekers werd beslecht. Wegens de coronamaatregelen is het Zaans Museum bijna 3,5 maand gesloten geweest voor bezoekers. Door de coronamaatregelen in het museum is de capaciteit voor bezoekers flink verlaagd. In de weekenden, schoolvakanties en tijdens de sinterklaasperiode was regelmatig de maximale capaciteit bereikt waardoor tijdsloten uitverkocht waren.

Financieel is het Zaans Museum ruimhartig gesteund door de gemeente Zaanstad, de Rijksoverheid, het Mondriaanfonds en het Kickstart fonds. Dat maakt dat het Zaans Museum 2020 is doorgekomen zonder gedwongen ontslagen. Daarnaast is ervoor gekozen om niet alle vacatures in te vullen bij vertrek of pensioen van medewerkers.

Ondanks de grote terugval in bezoekersaantallen bleef het online bezoek hoog. Dat is voor een groot deel te danken aan het Thuismuseum: de online dependance die het Zaans Museum opende tijdens de eerste lockdown in maart. Hier deelt het Zaans Museum knutselworkshops, kijkjes achter de schermen en vlogs. Zie ook www.zaansmuseum.nl/thuismuseum