Scheepswerf - Zaandam anno 1725

Terug in de tijd naar het Zaandam van tsaar Peter de Grote

Wethouder Natasja Groothuismink onthult virtual reality app ‘Zaandam anno 1725’

Al 300 jaar trekt de Zaanstreek toeristen van over de hele wereld. De beroemde tsaar Peter de Grote was één van de eersten die Zaandam bezocht. Hoe zag Zaandam er destijds uit? Het Zaans Museum ontwikkelde samen met gemeentelijk archeoloog Piet Kleij de vitual reality app ‘Zaandam anno 1725’. Wethouder erfgoed Natasja Groothuismink onthulde de virtuele wereld waar je een kijkje neemt in het Zaandam van bijna 300 jaar geleden.

De Zaanstreek is het oudste industriegebied van Europa. Hier stonden rond 1725 meer dan 730 windmolens, tientallen grote houten pakhuizen en er lagen verschillende scheepswerven. Tegenwoordig is niet veel meer te zien van dit beroemde maritieme verleden van de Zaanstreek. Een van de weinige plekken die nog doet herinneren aan de Zaanse scheepsbouw is het Czaar Peterhuisje. Hier verbleef tsaar Peter de Grote in 1697 acht dagen om het vak van scheepstimmerman te leren. De Virtual Reality app ‘Zaandam anno 1725’ brengt het maritieme verleden in de Zaanstreek tot leven. Op vier locaties in het centrum ervaren de bezoekers de transformatie die Zaandam in 300 jaar heeft ondergaan. Waaronder het Czaar Peterhuisje.

Wethouder erfgoed bij gemeente Zaanstad Natasja Groothuismink onthulde donderdag 14 maart 2019 de app: ‘Ik ben erg blij met deze app. Het geeft de Zaandammers, de Zaankanters en de bezoekers een idee van hoe Zaandam er vroeger uitzag en hopelijk vergroot hij zo de waardering voor de oude gebouwen die er nu nog steeds staan. Want het streven van de gemeente om het Zaanse erfgoed te behouden, heeft alleen zin wanneer de mensen ook het belang daar van inzien.’ Ook archeoloog Piet Kleij is verheugd over de app: ‘Veel van de geschiedenis is verloren gegaan, van de vermaarde Zaanse scheepsbouw zie je bijna niets meer terug. Met de app komt het verleden weer een stuk dichterbij.’

De app ‘Zaandam anno 1725’ is dagelijks te zien in het Czaar Peterhuisje of te downloaden via de app store voor iOS en Android. De app ‘Zaandam anno 1725’ is door The Missing Link ontwikkeld in opdracht van de gemeente Zaanstad en het Zaans Museum.