Tegeltableau Lassie BV

Lassie B.V. schenkt tegeltableau uit oorlogsjaren aan het Zaans Museum

Op 28 februari ontving het Zaans Museum een bijzondere schenking van Lassie B.V. Het betreft een tegeltableau dat door het personeel geschonken werd aan de directie, als dank voor de getroffen inspanningen tijdens de Tweede Wereldoorlog om het personeel inkomsten en voedsel te kunnen blijven bieden. Op het tableau is de iconische Lassiefabriek aan de Zaan te zien.

Fabriek in oorlogstijd
Het tegeltableau vertelt het bijzondere verhaal van een fabriek in oorlogstijd. De voorlopers van de huidige rijstfabriek Lassie, NV Mercurius en Gebroeders Laan kwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog onder overheidstoezicht te staan. Het personeel kon aan het werk blijven, want de fabriek bleef in bedrijf vanwege de productie van havermout en gort: belangrijke producten voor de Nederlandse voedselvoorziening.

Zorg voor het personeel
Samen met andere fabrieken uit Wormerveer startte NV Mercurius een centrale keuken waar arbeiders voor slechts 5 cent een maaltijd konden eten. Nieuw was ook de maatschappelijk werkster die in 1944 in dienst werd genomen om de moraal onder het personeel te verhogen. Zij organiseerde onder andere ontwikkelingsavonden, excursies en sportwedstrijden. Deze maatschappelijk werkster schonk in 1945 namens het personeel dit tegeltableau aan de directie van NV Mercurius voor alle getroffen inspanningen tijdens de oorlogsjaren.

Frank Dechering, Managing Director Lassie B.V. overhandigde het tegeltableau. Jan Hovers, directeur van het Zaans Museum is heel blij met de schenking: ‘Lassie is een van de toonaangevende fabrieken uit de Zaanstreek, bekend om zijn revolutionaire producten als Lassie Toverrijst. Dit tegeltableau vertelt ons meer over de relatie tussen arbeiders en directie, én de arbeidsomstandigheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een mooie aanvulling voor onze collectie.’

De schenking van het tableau is onderdeel van een grotere schenking van Lassie B.V. die de huidige collectie van het Zaans Museum aanvult. Deze schenking vormt de afsluiting van het 125-jarig jubileum van Lassie dat afgelopen jaar samen met het Zaans Museum werd gevierd. Het tableau is dagelijks te zien in de vaste presentatie van het Zaans Museum.