Ruud Vreeman

Oud-burgemeester Ruud Vreeman in bestuur Zaans Museum

Het Zaans Museum is verheugd te kunnen melden dat oud-burgemeester Ruud Vreeman per direct toetreedt tot het bestuur van het museum. Directeur Jan Hovers: ‘We zijn buitengewoon trots dat Ruud Vreeman ons bestuur komt versterken. Zijn politieke en bestuurlijke ervaringen en inzichten zijn van enorme waarde voor het Zaans Museum. Juist in deze tijd waarin onze positie binnen de Metropoolregio Amsterdam steeds belangrijker wordt, zich belangrijke ontwikkelingen voordoen op de Zaanse Schans én enorme kansen liggen in de binnenstad van Zaandam.’

Ruud Vreeman (1947) is bestuurder, politicus en prominent lid van de Partij van de Arbeid (PvdA). Als vakbondsman was hij actief bij de NVV en FNV, onder meer als voorzitter Vervoersbond FNV. In 1992 introduceerde hij, samen met Felix Rottenberg, het duovoorzitterschap van de PvdA. Daarna was hij meermaals waarnemend voorzitter van de PvdA. Van 1994 tot 1997 zat Vreeman in de Tweede Kamer, waar hij zich vooral bezighield met sociale zaken. In 1997 werd hij benoemd tot burgemeester van de gemeente Zaanstad en vanaf 2004 van Tilburg. Van 2013 tot 2015 was hij waarnemend burgemeester van Groningen. Daarna keerde hij tot eind 2017 terug naar Zaanstad waar hij als waarnemend burgemeester met open armen ontvangen werd.

Tijdens zijn periode als waarnemend burgemeester maakte Vreeman kennis met de visie en ambitie van het Zaans Museum. Hij onderschreef de noodzaak voor meer hoogwaardig cultureel aanbod in de gemeente Zaanstad en omarmde de plannen voor een nieuw museum in de binnenstad van Zaandam. Tijdens zijn afscheidstoespraak in oktober 2017 hield hij een warm pleidooi voor de ontwikkeling van een Monet-tentoonstelling: ‘Een Monet tentoonstelling is een fantastische kans voor de Zaanstreek en Nederland. Het laat het ambitieniveau van het Zaans Museum zien en biedt de mogelijkheid om de regio blijvend naar een hoger niveau te tillen.’

Naast Ruud Vreeman treedt ook fiscalist Jaap Zwitser (1976) toe tot het bestuur van het Zaans Museum. Met Zwitser haalt het Zaans Museum een betrokken fiscalist in huis met een enorme passie voor de Zaanstreek. Zwitser is al dertien jaar betrokken bij de Verkade-afdeling van het museum door zijn rol als bestuurslid van de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade.

Het bestuur van het Zaans Museum houdt toezicht op het beleid en de algemene gang van zaken van het Zaans Museum. Tevens staat het bestuur de directie met raad terzijde. Het bestuur wordt voorgezeten door ondernemer Piet Middelhoven, is onbezoldigd en komt ten minste zes keer per jaar bijeen.