Topstuk van Claude Monet terug in het Zaans Museum

Op 2 juni 2022 is het precies 151 jaar geleden dat de beroemde impressionist Claude Monet aankwam in de Zaanstreek. Het is óók de dag dat zijn schilderij De Voorzaan en de Westerhem (1871) zijn langverwachte terugkeer maakt in het Zaans Museum, voor het eerst sinds de mislukte kunstroof op 15 augustus 2021.

Directeur Marieke Verweij: “Het doet ons goed om dit topstuk weer te kunnen tonen in het Zaans Museum. De Voorzaan en de Westerhem is te zien in een nieuwe semi-permanente presentatie ‘Kunst uit de Zaanstreek’. In deze transhistorische presentatie combineren we het schilderij van Monet met historisch en hedendaags werk uit en over de Zaanstreek.”

Het schilderij De Voorzaan en de Westerhem is het pronkstuk van een nieuwe collectiepresentatie. Oude en nieuwe kunst hangt voortaan zij aan zij, wat verrassende contrasten en nieuwe inzichten teweegbrengt.

In de nieuwe collectiepresentatie bevinden zich enkele nieuwe aanwinsten. Zo zijn er onder andere twee werken van voormalig fotograaf des vaderland Robin de Puy en een landschap van fotograaf Judith Jockel aan de vaste collectie toegevoegd. Kunst uit de Zaanstreek is vanaf 4 juni toegankelijk voor alle bezoekers.