Man onder de beer

Van 8 juli tot 3 september staat het Zaans Museum in het teken van de Walvisweken. Samen met Het Scheepvaartmuseum, Museum In ’t Houten Huis, Ecomare en partner Wereld Natuur Fonds (WNF) vertelt het Zaans Museum het verhaal van de walvis. Bij de Nederlandse walvisvaart denk je wellicht aan Spitsbergen en traankokerijen. Minder bekend is dat in de 17de eeuw de verwerking van walvisspek steeds vaker in Nederland plaats vond, ook in de Zaanstreek. Na vier eeuwen walvisvaart dreigde de walvis uit te sterven en werd de zeereus een beschermde diersoort.

In Het Scheepvaartmuseum, Museum In ‘t Houten Huis, Ecomare en het Zaans Museum zijn allerlei leuke dingen te doen tijdens de Walvisweken. In het Zaans Museum vinden activiteiten plaats voor jong en oud:

Gratis doe-boekje & knutselactiviteiten

Tijdens de Walvisweken ontvangen kinderen (6-12 jaar) een gratis doe-boekje van het Wereld Natuur Fonds vol leuke weetjes en verhalen over de walvis. In het boekje staat een speurtocht waarmee ze alles over de verdwenen walvisvaart ontdekken. Over de spannende avonturen van Zaanse walvisvaarders als Cornelis Jongekees bijvoorbeeld. Kinderen komen erachter dat het niet zonder gevaren was om op walvisjacht te gaan. In het Creative Lab van het Zaans Museum sluiten ze af met een knutselactiviteit waarbij nog meer geleerd kan worden over de walvissen.

Datum: 8 juli t/m 3 september
Tijd: doorlopend
Prijs:
gratis bij entree

Walvisvaart fietsroute door de Zaanstreek met gids
Op zondag 13 augustus organiseert het Zaans Museum een Walvisvaart fietstocht onder leiding van een gids. Deze speciaal voor de Walvisweken ontwikkelde fietsroute voert je langs plaatsen die nog sporen dragen van de vroegere walvisvaart. Begin de dag met een kop koffie, thee of fris en Verkadekoekje in het Zaans Museum en stap daarna op de fiets.

Datum: zondag 13 augustus
Tijd: start 10.00 uur, einde circa 13.00 uur. Eigen fiets noodzakelijk.
Prijs: volwassenen €12,50; kinderen 4-17 jaar €10; met Museumkaart €5 (inbegrepen: fietstocht met gids, consumptie en entree Zaans Museum)
Aanmelden: via info@zaansmuseum.nl

Walvisvaart fietsroute door de Zaanstreek op eigen gelegenheid
De fietsroute is ook gratis verkrijgbaar bij het Informatiecentrum van het Zaans Museum vanaf vrijdag 14 juli.

Familiecollege over walvissen en walvisvaarders
Op woensdag 30 augustus van 14.00 tot 15.00 uur organiseert het Zaans Museum een familiecollege over walvissen en walvisvaarders. Samen met je ouders of opa en oma ontdek je alles over het avontuurlijke leven van de walvisvaarders van de Rijp. Het college wordt gegeven door experts Jenny Mulder en Marjan Geveling van Museum In ’t Houten Huis in de Rijp.

Datum: woensdag 30 augustus
Tijd: 14.00 – 15.00 uur
Prijs: college gratis bij entree Zaans Museum
Aanmelden: via info@zaansmuseum.nl

MEER INFORMATIE
Neem voor meer informatie en beeldmateriaal contact op met Karin Borst, Marketing Manager Zaans Museum, via k.borst@zaansmuseum.nl of 075 6810000.

Terug naar alle nieuwsberichten