entree Zaans Museum

Het Zaans Museum heeft in 2016 ruim 110.000 bezoekers verwelkomd. Nooit eerder kwamen er in een jaar zoveel bezoekers naar het museum op de Zaanse Schans. Het recordaantal is met name te danken aan een nieuwe strategie die in grote mate gericht is op bezoekers aan de Zaanse Schans. Directeur Jan Hovers: ‘Onze nieuwe koers, verdieping bieden aan een bezoek aan de Zaanse Schans, blijkt vruchten af te werpen. Ik ben uitermate trots op deze mijlpaal, een stijging van ruim 50% die mede dankzij de enorme inzet van onze medewerkers en vrijwilligers gerealiseerd is.’

Het Zaans Museum opende in 1998 zijn deuren op de Zaanse Schans. De eerste jaren ontving het museum een kleine 25.000 bezoekers per jaar. Sinds 2009 groeide het museum explosief naar gemiddeld 60.000 bezoeker per jaar door de toevoeging van de Verkade Experience. De presentatie rond de authentieke chocolade- en biscuitfabriek van Verkade wordt door jong en oud, nationaal en internationaal hoog gewaardeerd.

Eind 2014 ontwikkelde het Zaans Museum een nieuwe vaste opstelling, inclusief ‘molenspektakel’. Een jaar later stuntte het museum door een Zaans werk van Claude Monet aan de collectie toe te voegen. Sinds het afgelopen jaar is de strategie van het museum meer gericht op bezoekers aan de Zaanse Schans. De opening van drie museumlocaties op de Zaanse Schans in de loop van 2016 – het Wevershuis, de Kuiperij en het Jisperhuisje – én de ontwikkeling van een all inclusive entreekaart, waarmee bezoekers naast het Zaans Museum ook betaalde locaties op de Zaanse Schans kunnen bezoeken, heeft geleid tot een sterke toename van het aantal internationale bezoekers.

Sinds 2003 maakt ook het Czaar Peterhuisje in het centrum van Zaandam deel uit van het Zaans Museum. Het Czaar Peterhuisje, een van de oudste musea van Nederland, is de afgelopen jaren van 6000 bezoekers gegroeid naar gemiddeld 11000 per jaar. Vanwege de sterke toename van het aantal toeristen in Zaandam trok het Czaar Peterhuisje dit jaar al 11% meer bezoekers dan vorig jaar.

Het ligt in lijn der verwachting dat het bezoekersaantal de komende jaren verder zal stijgen.

Terug naar alle nieuwsberichten