Fashion Challenge winnares Klaske Duin

Zaanse streekdracht inspireert jonge Zaanse ontwerpers

Winnende ontwerpen in januari te zien in Zaans Museum

Het Zaans Museum toont de hele maand januari de winnende creaties van de Fashion Challenge, die afgelopen zomer voor de eerste keer door Stadshart Zaandam georganiseerd is. De deelnemers werden uitgedaagd om technieken en vormgeving van 18de- en 19deeeuwse Zaanse streekdracht te verwerken in hun eigen ontwerpen. De Zaanse studenten Klaske Duin en Caitlin van der Scheer wonnen respectievelijk de vakjuryprijs en de publieksprijs. De prijzen werden uitgereikt door wethouder cultuur Sanna Munnikendam.

De Zaanse streekdracht uit de 18de en 19de eeuw behoort tot de kostbaarste streekdracht van Nederland. Het Zaans Museum bezit een grote textiel- en sieradencollectie uit deze periode. Ter voorbereiding op de challenge konden twaalf studenten van Atelier Tanade (Wormer) en Modevakschool New Style (Zaandam) zich in het museum laten inspireren door deze collectie.

Hoepels en heupstukken
Tijdens de Fashion Challenge van Stadshart Zaandam presenteerden de studenten hun creaties. Na de modeshow werden Klaske Duin en Caitlin van der Scheer tot winnaars uitgeroepen. De veertienjarige Klaske liet zich inspireren door de hoepels in de Zaanse streekdracht. Haar witte jumpsuit verwijst naar de Zaanse onderkleding. Het modern ogende spijkerjasje heeft ook een Zaanse twist door het bloemenpatroon en de capuchon die verwijst naar het Zaanse kapje. Caitlin (24 jaar) was geïnspireerd door het kant, de grote rokken en de stukken die gebruikt werden om heupen breder te doen lijken. ‘De inspiratie van de heupstukken heb ik verwerkt in de kapmouwen. Ik heb gebruik gemaakt van redelijk stijve schoudervulling, waardoor de schouders ook breder lijken.’

Jaarlijks terugkerend evenement
De Fashion Challenge is een samenwerking tussen Stadshart Zaandam, Atelier Tanade, Modevakschool New Style, Knip- en Naaicursus Zaandam en AsLin. Na de succesvolle eerste editie zal de Fashion Challenge ook in de zomer 2019 weer georganiseerd worden. De organisatie hoopt dat het een jaarlijks terugkerend evenement kan worden. De ontwerpen van Klaske Duin en Caitlin van der Scheer zijn nog tot en met 31 januari 2019 te zien in het Zaans Museum.