Burgemeester Hamming in Zaans Museum

Burgemeester Hamming leest voor in Zaans Museum

Zaanse basisschoolleerlingen als jury voor de Hotze de Roosprijs voor beste kinderboek

In Zaanstad wonen en woonden bekende kinderboekenschrijvers. Elk jaar wordt hier extra aandacht aan besteed in de vorm van een prijs voor het beste kinderboek van een debuterende kinderboekenschrijver, de Hotze de Roosprijs. De winnaar van deze prijs wordt gekozen door leerlingen van Zaanse basisscholen en ontvangt een geldbedrag van € 4.500. Zaanstad is de enige gemeente in Nederland die een debuterend kinderboekenschrijver zo’n steun in de rug geeft.

Op maandag 4 februari kreeg de Zaanse Kinderjury het startsein van burgemeester Hamming. Hij las voor aan groep 6/7 van basisschool ICBS Octant uit Assendelft uit het boek Het Rekenrijk van Stefan Buijsman & Govrien Oldenburger.

Leeskisten en digitaal lezen
Alle deelnemende scholen krijgen een leeskist met exemplaren van de zestien genomineerde boeken van dit jaar uitgereikt. De complete lijst met boeken is te vinden op www.zaansekinderjury.nl. De leerlingen hebben tot eind april de tijd om de boeken te lezen en te stemmen op hun favoriete kinderboek. Ook kunnen de kinderen de genomineerde boeken digitaal lezen. Dat kan via Booqees, www.booqees.nl, een kinderboekenplatform met meer dan 1.500 digitale kinderboeken. Hierin zijn tijdelijk ook de boeken voor de Zaanse Kinderjury opgenomen. De schrijver die de meeste stemmen krijgt van de kinderen wint de Hotze de Roosprijs.

Winnaar wordt in de zomer bekendgemaakt
De finalisten en de uiteindelijke winnaar worden in de zomer bekendgemaakt. In 2018 won Sunna Borghuis de Hotze de Roosprijs, met haar boek Dikke Vik en vieze Lies worden vrienden. Eerdere winnaars zijn onder meer Jozua Douglas, Ellen Stoop, Manon Sikkel en Janneke Schotveld.