Masterclass blockprinten met Nathalie Cassee

Zondag 24 november, 10.00 – 16.00 uur

Crafts Council Nederland in het Zaans Museum

Deze masterclass wordt verzorgd door Crafts Council Nederland bij de tentoonstelling Ode aan Nederland.

In de Zaanse streekdracht komt veel sits voor, dat is te zien op de foto’s van Jimmy Nelson en in de collectiestukken op zaal. Deze kleurrijke stof uit India was zeer geliefd. In deze masterclass vormen de bloemen van het sits de inspiratie om bloemmotieven te drukken op stof. Je begint de dag met een inspirerende rondleiding door de tentoonstelling om daarna aan de slag te gaan met het blockdrukken om tot mooi patroon te komen.

In deze masterclass leer je de basis van het blockprinten: van een simpele afdruk naar een patroon. Net als handbeschilderde stoffen als sits, is blockprinten een methode die men in India al eeuwenlang beoefent. Het is een precies en tijdrovend ambacht waarin verschillende vaardigheden en technieken samenkomen. Je ervaart de uitdaging van het maken van een compositie en leert nadenken over kleurgebruik, gelaagdheid, afstand tussen de afdrukken, herhaling en toepassing.

Nathalie Cassée is eigenaar van Kashmir Heritage en de Katoendrukkerij in Amersfoort, dit was de eerste katoendrukkerij in Nederland. Ze leerde het blockprinten bij ambachtslieden in India, Engeland en Frankrijk. Voor haar passie voor Indiaas textiel en handwerk reist ze een aantal keer per jaar naar India waardoor ze uitgebreide kennis van Indiaas textiel heeft opgebouwd. Regelmatig ontwikkelt ze unieke projecten in samenwerking met ontwerpers en publiceert artikelen over Indiaas handwerk.

Kosten*: € 95,00 inclusief materiaal | studenten € 75,00
Wanneer: zondag 24 november 2024, 10:00 – 16:00 uur
Locatie: Zaans Museum
Aantal deelnemers: maximaal 10

* In het bezit van een Museumkaart? Neem deze alsjeblieft mee zodat we deze kunnen scannen. Geen Museumkaart? Geen probleem. Je hoeft geen extra ticket aan te schaffen voor museumentree.