, Verkade Experience album Knots toortscactus, Cactussen (1931) - Beeld Zaans Museum (collectie SBCEV)

Zaans Museum presenteert beste marketingcampagne van de vorige eeuw
Nieuwe tentoonstelling over het succes van de verzamelalbums van Verkade

Het Zaans Museum toont vanaf 16 december 2016 ‘De albums van Verkade’, een nieuwe presentatie over de beste marketingcampagne van de vorige eeuw. In 1903 lanceerde Verkade een nieuw fenomeen in Nederland: in de verpakking van beschuit en biscuit zaten plaatjes die men kon verzamelen en in een album plakken. De actie bleek een groot succes; iedereen was dol op de plaatjes en de verkoop van Verkade steeg enorm.

De albums werden de langstlopende Nederlandse marketingcampagne ooit en zijn nog altijd een voorbeeld voor velen.
Reclamecampagnes zijn nu heel gewoon. In 1903, toen het eerste Verkade-album in de winkels verscheen, was zoiets nog nooit vertoond. De Verkade-albums werden een hype. Van 1903 tot 1940 en tussen 1965 en 1995 gaf Verkade 35 plaatjesalbums uit. Allen geschreven door gerenommeerde auteurs, waaronder Jac. P. Thijsse en A.F.J. Portielje, en geschilderd door bekende schilders als Jan Voerman jr., Willem Wenckebach en Jan van Oort.

Fraaie kunstwerken
Bij Verkade stond de kwaliteit van de albums voorop: de boeken waren fraaie kunstwerken. Ook toen concurrenten het idee volgden, bleef de Verkade-campagne kwalitatief de beste. In de collectie van het Zaans Museum bevinden zich alle albums, vele gedrukte plaatjes en van 29 albums de originele aquarellen voor de plaatjes. Tot eind april zijn de highlights van originele albumaquarellen te zien: een dwarsdoorsnede van alle albums met werk van de acht schilders. Elk kwartaal wisselen de plaatjes in de tentoonstelling en zien bezoekers een nieuwe selectie.

Plaktips en ruilbeurzen
Verkade stimuleerde verzamelaars zuinig met de plaatjes om te gaan. Ze konden dubbele plaatjes ruilen of hergebruiken in speciaal uitgegeven kalenders en agenda’s. In de albums zaten vellen met instructies voor het sparen, maar ook voor de te gebruiken lijm voor het opplakken: Gluton van Talens. Tussen 1906 en 1913 werden verschillende ruilbeurzen georganiseerd, waar verzamelaars plaatjes konden ruilen. Verkade zorgde voor muziek en koek of chocolade uit eigen fabriek. Gemiddeld werden 3600 plaatjes per week geruild.

‘Beste meneer Verkade’
De marketingcampagne leverde Verkade een extra afdeling op: de Albumafdeling, waar honderden brieven per dag verwerkt werden. Mevrouw Ruys, die de afdeling van 1929 tot 1945 bestierde, had op hoogtijdagen dertig meisjes in dienst om de brieven te beantwoorden. Soms werden er meisjes uit de fabriek gehaald om te helpen. Het liefst ging dezelfde dag nog een brief terug naar de schrijver met de gevraagde plaatjes. In de nieuwe presentatie brengt het Zaans Museum onder meer deze afdeling van Verkade tot leven.

Terug naar alle nieuwsberichten