2020
Jacqueline Koel: De Zaanse Zeikerds. Het lied met de hoge noot was fantastisch om te doen!
Het verhaal van Jacqueline Koel Door Ursulien van Berge-Bakkum
Coronatijd. Ik zit thuis in quarantaine en bel met Jacqueline. Een telefonisch interview over de Zaanse Zeikerds. Dat heb ik nog nooit gedaan. Al pratend weet ik weer waar ik haar eerder op het toneel heb gezien: in de musical Het geheim van de Zaanstreek, als de gemene bazin van de weverij.
“Toneel spelen en zingen vind ik onwijs leuk! Zingen doe ik al meer dan vijftien jaar in het gospelkoor Revival. Daarin zing ik ook solo’s. De Zaanse Zeikerds is de vierde productie waaraan ik heb meegedaan. Vorig jaar, in Het geheim van de Zaanstreek, had ik een gemene rol. De bazin van de weverij kwam ook niet tot inkeer. Zo was de rol niet geschreven. Dat vond ik moeilijk. Het kwam dicht bij mijn eigen leven en werk. Zelf heb ik vier kinderen en een aantal pleegkinderen. Maar ik was en bleef een takkenwijf op toneel, ik kon wel janken. Toen ik later de video zag, voelde ik me trots dat ik zo goed had volgehouden. Op het toneel haal je andere dingen uit jezelf.
Via mijn dochter Saray ben ik terecht gekomen bij de groep van Majanka Frölich en zo belandde ik in het stuk van de Zaanse chocoladefabriek als een van de oma’s in bed.
Zingen vind ik heerlijk; het dansen een uitdaging. Tijdens de repetities kijk ik in de spiegels, hoe de anderen bewegen en thuis oefen ik met de video.
Daphne Groot, de zangdocent, had de liedjes voor ons meerstemmig ingezongen. Al wandelend en fietsend oefende ik met oordoppen op door de stad.
De musical-academie van Majanka betekent hard werken. Het is leuk om met mensen van verschillende leeftijden te werken. Er spelen veel meisjes en vrouwen mee, maar ook jongens en mannen krijgen een kans, zoals Matthijs. Hij doet gewoon mee. Het is knap zoals Majanka iedereen in zijn kracht zet.
Deze keer moest vanwege de Corona het script herschreven worden, dat was best een klus en dat is onze regisseur goed gelukt. Ze luistert ook naar onze inbreng. De inleiding met de gebarentolk hebben we samen aangedragen. Het nieuwe script kregen we in de vakantie mee als huiswerk. En daar zat mijn solo bij. Het lied met de hoge noot was fantastisch om te doen. Eerst dacht ik, moet dat ook? Maar uiteindelijk vond ik het supergaaf.
Wij hebben samen een mooie productie op het toneel gezet.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!