Woordbeeld tentoonstelling

Fototentoonstelling STROOM | ON TOUR

10 juni t/m 15 december 2024 – in zeven Zaanse buurthuizen

Foto’s van Bert Verhoeff en David Galjaard

Kleine groene houten huizen, enorme pakhuizen, mensen op surfplanken en grote vrachtschepen. Langs de Zaan zie je van alles door elkaar. Toen fotografen Bert Verhoeff en David Galjaard naar de Zaanstreek verhuisden, werden ze er verliefd op. Drie jaar lang maakten ze foto’s van mensen, bedrijven, bouwprojecten en het straatleven. Door hun ogen zie je dat de streek erg verandert.

Langs en op de Zaan is er altijd veel industrie en handel geweest. De Zaanstreek is er bekend en rijk door geworden. Nu gaan veel fabrieken weg. Lege terreinen krijgen nieuwe functies. Mensen uit de Randstad komen hier wonen omdat huizen nog betaalbaar zijn. Toch blijft er ook bedrijvigheid. In de Zaanstreek is er een bijzondere mix van wonen en werken.

Verlaten Pakhuis, Wormerveer, Wormer, 2020, Bert Verhoeff

Zeven buurthuizen

De fototentoonstelling Stroom. De Zaan in beweging was van 29 september 2023 t/m 5 mei 2024 te zien in het Zaans Museum. Vanaf maandag 10 juni 2024 is een kleine selectie foto’s te zien in zeven mini-exposities in Zaanse buurthuizen. Kom je langs?

De Kolk | Klampersstraat 1, 1502 VP Zaandam
A3 | Dorpsstraat 386, 1566 BR Assendelft
De Pelikaan | Kervelstraat 185a, 1562 AJ Krommenie
De Vuister | Molenwerf 44, 1541 WR Koog aan de Zaan
De Lorzie | Marktplein 3, 1521 HS Wormerveer
De Boed | Willem Dreeslaan 1a, 1544 SB Zaandijk
De Kwaker | J.J. Allanstraat 127, 1551 RC Westzaan

Tim Knol

Muzikant Tim Knol ging met de geportretteerde bewoners in gesprek: hoe ervaren zij de transitie aan de Zaan? Luister hier.

Hij beschrijft én bezingt de Zaan in een speciaal voor de tentoonstelling gemaakt lied: Currents.

Ayhan Misirli, medewerker Lassie, Wormer, 202, David Galjaard
01.

Fotoboek

Bij de tentoonstelling verscheen het gelijknamige fotoboek Stroom. De Zaan in beweging. Het fotoboek volgt de wandeling langs de Zaan van Verhoeff en Galjaard, van noord naar zuid, van Westknollendam tot Zaandam. Een inleidend essay van voormalig rijksbouwmeester Floris Alkemade en observerende teksten van Verhoeff voorzien de foto’s van context. Prijs: 19,95 exclusief verzendkosten.

Het boek is te bestellen door je naam, adres en aantal boeken te mailen naar: info@zaansmuseum.nl. Je ontvangt dan een betaallink en het boek via de post.

Foto’s

Alle foto’s in de tentoonstelling Stroom. De Zaan in beweging zijn te koop in een gelimiteerde oplage van 25 stuks op een formaat van 40 x 60 cm. De foto’s zijn gesigneerd door fotografen Bert Verhoeff en David Galjaard en worden geleverd met een certificaat van echtheid. De foto kan naar wens worden ingelijst en wordt bij je thuis bezorgd.

Bestellen kan hier.

Activiteiten

Rondom de mini-exposities organiseert het Zaans Museum enkele activiteiten. Deze zullen binnenkort hier te zien zijn.

Pagina’s uit de publicatie Stroom. De Zaan in beweging.

De tentoonstelling Stroom. De Zaan in beweging en het bijbehorende fotoboek worden mede mogelijk gemaakt door: Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, Gerrit Blaauw Fonds, Reint Laan Fonds, Honig-Laan Fonds, P.M. Duyvisfonds en Bredenhof Stichting.

Blijf op de hoogte, meld je aan voor de nieuwsbrief