Persfoto Molenaar's Kindermeel

Op 30 oktober ontvangt het Zaans Museum een bijzondere schenking van Molenaar’s Kindermeel. De schenking is van grote waarde: het Zaans Museum had weinig objecten van Molenaar’s Kindermeel, want na de sluiting van de fabriek in de jaren ’70 is er weinig van de bedrijfscollectie bewaard gebleven.

De schenking van de privé-collectie van de familie Swart en Molenaar maakt het verhaal van een van de grootste Zaanse industrieën in het Zaans Museum compleet. De schenking bestaat uit verpakkingen, speel- en lesmateriaal en reclameposters. Martine Verstraete, hoofd Museale Zaken van het Zaans Museum is vereerd met de schenking: ‘Molenaar’s Kindermeel vertegenwoordigt al het goede van de Zaanstreek. Ondernemerschap en innovatie verpakt in design van ongekende kwaliteit.’ Het Zaans Museum toont een deel van de schenking tot en met 31 januari 2019 aan het publiek.

Marktleider uit Westzaan
Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw is Molenaar’s Kindermeel marktleider met meer dan 7 miljoen verkochte pakjes kindermeel. Dat is mede te danken aan de goede – zorgvuldig geteste – kwaliteit van de kindermeel, en de vele positieve aanbevelingen van artsen en verpleegkundigen. Maar ook de goede ervaringen van ouders van jonge kinderen, de heldere reclames en de zeer redelijke prijs van het product maken Molenaar’s Kindermeel tot een begrip.

Onderzoek naar het familiebedrijf
Het Zaans Museum ontvangt de schenking van Neeltje Bleker-Swart en Maarten Molenaar. Ze zijn familie van Pieter Molenaar en Gerbrand Swart die in 1888 in Westzaan de firma P. Molenaar & Co oprichtten. Neeltje Bleker-Swart een haar echtgenoot Otto Bleker onderzochten de geschiedenis van het familiebedrijf en verzamelden veel verpakkingen, speel- en lesmateriaal en reclameposters van Molenaar’s Kindermeel. Naar aanleiding van het onderzoek verschijnt op 30 oktober hun boek Molenaar’s Kindermeel over de geschiedenis van het familiebedrijf.

Lezing & greep uit de collectie
Op zondag 4 november vertelt auteur Otto Bleker de geschiedenis van Molenaar’s Kindermeel. Aanvang van de publiekslezing is 14 uur. De lezing is gratis toegankelijk op vertoon van een geldig entreebewijs voor het Zaans Museum. Aanmelden is verplicht: info@zaansmuseum.nl. Het boek Molenaar’s Kindermeel is te koop in de Museumwinkel.

Een greep uit de collectie van Molenaar’s Kindermeel is van 30 oktober tot en met 31 januari 2019 te zien in het Zaans Museum.