Zaans Museum viert 20-jarig bestaan met Zaans portret van Monet

Mejuffrouw Guurtje van de Stadt weer even thuis

Het Zaans Museum viert 12 september 2018 haar twintigste verjaardag. Eregast op het verjaardagsfeest is Guurtje van de Stadt, het portret van Claude Monet uit de collectie van het Kröller-Müller Museum. Monet schilderde het portret tijdens zijn bezoek aan de Zaanstreek in 1871. Nooit eerder was het portret van Guurtje van de Stadt publiekelijk te zien in haar geboortestreek. Tot en met 3 februari 2019 is Guurtje weer even thuis.

Het Zaans Museum heeft de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt. Met zes museumlocaties en een gevarieerde collectie van ruim 34.000 objecten laat het museum bezoekers kennismaken met de rijke Zaanse historie. Daarbij blijft het bezoekersaantal groeien; dit jaar stevent het museum af op 175.000 bezoekers.

Feestelijk onthaal
Guurtje van de Stadt wordt op woensdag 12 september feestelijk verwelkomd in het Zaans Museum door leerlingen van basisschool De Horizon uit de Zaanse wijk Poelenburg en Sanna Munnikendam, wethouder cultuur gemeente Zaanstad. De komst van het portret van Guurtje vormt een mooie opmaat naar een mogelijke Zaanse Claude Monet-tentoonstelling in het Zaans Museum waarnaar nu een haalbaarheidsonderzoek wordt gedaan.
Uniek portret
Het schilderij is het enige portret dat Claude Monet schilderde tijdens zijn verblijf van vier maanden in de Zaanstreek. Guurtje van de Stadt, dochter van de voorname houthandelaar Van de Stadt, was zestien toen Monet haar portretteerde. Het is onbekend waarom Monet juist Guurtje portretteerde. Vermoedelijk kwam de familie Van de Stadt in contact met Monet via zijn vrouw Camille die Franse les gaf aan meisjes uit rijke families.

De Voorzaan en de Westerhem
Naast het portret van Guurtje schilderde Monet nog 24 andere schilderijen in de Zaanstreek; alle stadsgezichten en landschappen. Een van die landschappen is ‘De Voorzaan en de Westerhem’ dat drie jaar geleden door het Zaans Museum werd aangekocht. Dit schilderij is van 30 september 2018 tot en met 3 februari 2019 uitgeleend aan het Kröller-Müller Museum voor de tentoonstelling Als kunst je lief is over de aankopen van de Vereniging Rembrandt.

Bijlage: Claude Monet, ‘Portret van mej. Guurtje van de Stadt’ (1871), Kröller-Müller Museum