Jisperhuisje streekdracht -©GertjanvanDijk

Kom naar de informatiedag voor vrijwilligers bij het Zaans Museum!

Zondag 18 maart 2018 – 10.30 tot 16.00 uur

Het Zaans Museum is op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Ben of ken jij iemand die het leuk vindt om onze (internationale) bezoekers in het museum en op de Zaanse Schans een mooie dag te laten beleven? En wil je deel uitmaken van een gezellige groep mensen die zich inzet voor het Zaanse erfgoed? Meld je aan voor onze informatiedag en laat je informeren over onze functies voor vrijwilligers!

Word vrijwilliger in het Jisperhuisje
Het Zaans Museum demonstreert op de Zaanse Schans Oudhollandse ambachten in het Wevershuis, de Kuiperij en het Jisperhuisje. In het Jisperhuisje vertellen enthousiaste vrijwilligers van het Zaans Museum hoe hier geleefd en gewerkt werd en hoe men zich kleedde. Dit laatste kunnen bezoekers ook letterlijk ervaren door in Zaanse streekdracht op de foto te gaan voor de schouw of in de bedstede.

Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden is het geven van informatie over de geschiedenis van het huisje en de voormalige gebruikers. Het kleine dorp Jisp staat van oudsher bekend om zijn visserijverleden; de haringvisserij en de walvisvangst waren belangrijke bronnen van inkomsten voor de bewoners.

Word vrijwilliger in de Kuiperij
Op de Zaanse Schans maken bezoekers in de Kuiperij kennis met de oude ambacht vaten kuipen. Het interieur is afkomstig van de kuiperij en vatenhandel S.R. Tiemstra en Zonen uit Oostzanerwerf. Bij zijn overlijden liet de laatste kuiper, Jaap Tiemstra, een geheel intact zijnde kuiperij achter.
De gereedschappen, machines, vaten maar ook inboedel hebben nu een prachtige plek op de Zaanse Schans gekregen, waarmee het Zaans Museum de kuiperij van Jaap Tiemstra weer tot leven bracht. Enthousiaste vrijwilligers vertellen over en demonstreren het oude ambacht van vaten maken.

Wat verwachten wij van onze vrijwilligers?
• 1 (vaste) dag per week beschikbaar zijn in de periode 30 maart t/m 28 oktober 2018
• Minimaal 1 weekenddag per maand kunnen werken
• Bereid historische streekdracht te dragen
• Kunnen bedienen van een kassa of de bereidheid dit te leren
• Sociaal vaardig en kunt samenwerken
• Goede beheersing van Nederlandse en Engelse taal

Wat bieden wij?
• Een plezierige en bijzondere omgeving; historisch, maar ook bij de tijd
• Introductie en inwerkperiode
• Trainingen (verdieping, creatief, etc.)
• Deelname met korting aan de activiteiten van het reguliere museumprogramma
• 10% korting in de museumwinkel
• 2x per jaar een informatief en gezellig vrijwilligersfeest
• Onkostenvergoeding ( geen reiskosten)