Kun je de werkelijkheid vastgrijpen en schilderen? Claude Monet werd gegrepen door dit gegeven. Fanatiek probeerde hij wat hij zag vast te leggen, terwijl hij tegelijkertijd voelde dat dit onmogelijk was. Zijn doeken tonen flarden van zijn indrukken van de werkelijkheid.
Kun je dé werkelijkheid eigenlijk wel waarnemen of ziet iedereen iets anders? In het werk van kunstenaar Marisca Voskamp speelt het interpreteren van onze waarneming een grote rol. Ze zet de kijker voortdurend op scherp; wat zie je en wat betekent dit? En moet alles wel iets betekenen?
In de museumzaal van het Zaans Museum ontmoeten Marisca Voskamp en Claude Monet elkaar. Het schilderij De Voorzaan en de Westerhem van Monet hangt tegenover een ensemble van Voskamp, bestaande uit een film en een object. Voskamp toont hier een herinterpretatie van het werk van Monet. Ze heeft een kopie van Monet’s werk genomen en vouwde een deel weg, precies het stuk geschilderde land tussen lucht en water. Ze zei: ‘In die vouw, op dat strookje land daar woon ik met mijn gezin.’ Ze doelde hier op het niemandsland aan de Zaan waar zij met haar gezin een autonoom bestaan bouwde, een tussenruimte, wars van conventies, verbonden met het landschap.