2019

De portefeuille van Natasja Groothuismink 2. Zorg en welzijn. Duidelijke verbanden met pedagogische ervaring.

Het verhaal van Natasja Groothuismink
Door Ursulien van Berge-Bakkum

TIJDENS HAAR WERK IN HET ONDERWIJS HAD URSULIEN CONTACT MET NATASJA NAAR AANLEIDING VAN EEN ONVERWACHTE VERDRIETIGE GEBEURTENIS OP HAAR SCHOOL.

“Ja, dat weet ik nog. Ik werkte bij de GGD als opvoedingsondersteuner en aandachtsfunctionaris maatschappelijke onrust. Op jouw school was er een kind plotseling overleden in het weekend. Ik heb toen de leerkracht ondersteund bij het vertellen van het verhaal aan de klas en de ouders. Ook hebben we een gedenkplek ingericht en een afscheidsbijeenkomst georganiseerd.
Mijn ervaring als pedagoog blijkt waardevol te zijn voor mijn rol die bij mijn portefeuille als wethouder zorg hoort.

Er waren meer incidenten waar ik als aandachtsfunctionaris bij de GGD een duidelijke functie heb gehad.
Tijdens het schietincident op het schoolplein in Westerwatering waarbij een dode te betreuren was in het criminele milieu, hebben we, vanuit de GGD, personeel en leerlingen begeleid en ouderavonden georganiseerd.
Ook na het steekincident waarbij Nick Boot om het leven kwam, hebben we als GGD de betrokken school begeleid.
Dit soort ernstige zaken maak je gelukkig niet dagelijks mee. Je moet hulp bieden, rust bewaren, overzicht houden en vooral de mensen in hun kracht zetten.
Er komt dan nogal wat op je af. Ook dingen die duidelijk raakvlakken hebben met mijn GGD tijd. Als bestuurder van de gemeente sta je er midden in, maar ben je toch op een andere manier betrokken. Er wordt duidelijk een mening van je gevraagd, en in dat geval moet je laten zien dat je vertrouwen hebt in de mensen die verantwoordelijk zijn.
Zo was ik zijdeling betrokken bij het incident op de school de Voorzaan is weer een ander verhaal. In de eerste plaats is het belangrijk om rust te creëren. Mensen hebben een mening, zijn nieuwsgierig en geven commentaar.
Eerst moet alles vanuit verschillende invalshoeken bekeken worden. Wat is waar? Hoe staat iedereen erin? Hoe is de dynamiek? Zolang het onderzoek loopt, moeten de betrokkenen afwachten.
De kwestie op de Voorzaan is geen taak voor de wethouder. En toch worden er voortdurend vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. Er is duidelijk maatschappelijke onrust.
Vanuit de gemeente hebben we een goed contact met de schoolbesturen. Het is hun taak ervoor te zorgen dat problemen op een goede manier worden opgelost. Dit in samenwerking met instanties zoals de GGD. Scholen moeten een veilige plek zijn voor iedereen, zowel voor het personeel als de kinderen en hun ouders.
De reactie van de betrokkenen en omstanders is anders. Zij vragen wat je ervan van vindt en of je het kunt oplossen, want je bent toch een bestuurder.
Dat is dus niet zo, maar het is moeilijk om dat aan iedereen duidelijk te laten zien.”

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen

Het Zaans Museum maakt op deze website gebruik van cookies.

Wij plaatsen functionele cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor sociale media koppelingen, gepersonaliseerde (video) advertenties en het meten van de effectiviteit van onze online campagne’s? Lees hier meer over in onze privacyverklaring of pas uw privacy instellingen aan

Privacy policy | Liever niet
Settings