1955

Deel 2: Een wandeling langs de kleine middenstand op de Krommenieërweg in Wormerveer anno 1955.

Het verhaal van Marian Frederiks
Door Heleen van Waarden

Even voorbij de slijterij van Jak aan dezelfde kant was de, voor die tijd, mooie bloemenzaak van Noë.

Op de achtergrond de woningen van kapper Andries en bibliotheek Koomen, die na de sloop de doorgang naar de Westerstraat mogelijk maakte.

Vijf huizen verder op de hoek van Krommenieërweg met Tweede Kruisstraat verkocht Klaas Bakker groente en fruit. Schuin daar tegenover kon je bij kapper Andries je haar laten knippen. Ik haalde daar vaak zakjes met shampoo. Plastic flacons waren er nog niet. Naast deze kapper was zowaar een kleine bibliotheek van de heer Koomen. Boeken, in bruin inpakpapier gekaft, kon je daar lenen. Deze laatste twee panden zijn eind jaren vijftig gesloopt om ruimte te maken voor de doorbraak naar Westerweg.

Even voorbij de bibliotheek liep je tussen de huizen door via een smalle steeg naar de slootkant. Daar in een oude houten schuur zat de oude schoenmaker Bloemraad met leesten, stukken leer en lijm schoenen te repareren. Het was een donker hok en het rook er nooit fris.

Dichtbij woonde Van der Laan met zijn eierhandel aan huis. Op vrijdag aan het einde van de middag werd ik met een schaal en wat geld hiernaartoe gestuurd om kneusjes te halen. Dit waren de eieren, die bij het inpakken een barstje hadden opgelopen. Aan de overkant van deze eierhandel zag je een kleine kruidenierswinkel. Dit was het eerste winkeltje in de omgeving, dat een kijkgrijp-winkel werd. De dag, dat je met een mandje zelf de levensmiddelen mocht pakken, herinner ik me nog goed.

Ook de verfwinkel van Kooiman, de groentewinkel van Bakker sr. met zoon Arie stonden hier dicht bij elkaar. De oude heer Bakker had als een van de eerste bewoners in deze buurt een televisie. De songfestivals en de kunstschaatswedstrijden heb ik hier vaak bekeken.

Ik ga weer naar de overkant en zie de bakkerswinkel van Moonen. Moonen verkocht witbrood en later Tarvo. Naast de winkel was een automathiek, waar ik soms een kroketje mocht trekken voor een kwartje. Het café (nu café ’t Laantje) stond er toen ook al.

Een speelgoedwinkel annex fietsenzaak, de dameskledingzaak van Smit, een slager en in de bocht uiteraard broodbakker Jongens.

Voorbij de ingang naar het Krommeniërpad kon je bij Ten Broek vooraan in de winkel servies en huishoudelijke apparaten kopen en achterin was het een walhalla voor de hengelsporter!

Vanaf Ten Broek tot aan de Dronkemansbrug stond een aantal kleine winkels aan elkaar vast. Ik herinner me een juwelierszaakje en natuurlijk aan het eind de fotozaak van Vermeulen. Waarom de brug deze naam heeft gekregen, weet ik niet. Ik heb weleens, over de reling kijkend, een kunstgebit op het kroos zien liggen. Zou dat een aanwijzing kunnen zijn?

Lees verder: Deel 3: Een wandeling langs de kleine middenstand op de Krommenieërweg in Wormerveer anno 1955.

1 antwoord
  1. J. Betlem
    J. Betlem zegt:

Leuk verhaal, en erg herkenbaar.
    Voorbij bakkerij Moonen had je ook nog een kledingwinkel en D.Bakker de speelgoedwinkel en op het hoekje de slagerij.
    Ook zat er tussen ten Broek en Vermeulen nog een elektra zaak waarvan me de naam even ontschoten is.

Succes met de verhalen, leuk !

Beantwoorden