2020

Jacqueline Koel: De Zaanse Zeikerds, Het lied met de hoge noot, was fantastisch om te doen!

Het verhaal van Jacqueline Koel
Door Ursulien van Berge-Bakkum

Coranatijd. Ik zit thuis in quarantaine en bel met Jacqueline. Een telefonisch interview over de Zaanse Zeikerds. Dat heb ik nog nooit gedaan. Al pratend weet ik weer waar ik haar eerder op toneel heb gezien: In de musical, het geheim van de Zaanstreek, als de gemene bazin van de weverij.

“Toneel spelen en zingen vind ik onwijs leuk! Zingen doe ik al meer dan vijftien jaar in het gospelkoor Revival. Daarin zing ik ook solo’s.  De Zaanse Zeikerds is de vierde productie waaraan ik heb meegedaan. Vorig jaar, in het geheim van de Zaanstreek, had ik een gemene rol. De bazin van de weverij kwam ook niet tot inkeer. Zo was de rol niet geschreven. Dat vond ik moeilijk. Het kwam dicht bij mijn eigen leven en werk. Zelf heb ik vier kinderen en een aantal pleegkinderen. Maar ik was en bleef een takkenwijf op toneel, ik kon wel janken. Toen ik later de video zag, voelde ik me trots dat ik zo goed had volgehouden. Op het toneel haal je andere dingen uit jezelf.

Via mijn dochter Saray ben ik terecht gekomen bij de groep van Majanka Frölich, en zo belandde ik in het stuk van de Zaanse chocoladefabriek als een van de oma’s in bed.

Zingen vind ik heerlijk, het dansen een uitdaging. Tijdens de repetities kijk ik in de spiegels, hoe de anderen bewegen en thuis oefen ik met de video.

Daphne Groot, de zangdocent, had de liedjes voor ons meerstemmig ingezongen. Al wandelend en fietsend oefende ik met oordoppen op door de stad.

De musical-academie van Majanka betekent hard werken. Het is leuk om met mensen van verschillende leeftijden te werken. Er spelen veel meisjes en vrouwen mee, maar ook jongens en mannen krijgen een kans, zoals Matthijs. Hij doet gewoon mee. Het is knap zoals Majanka iedereen in zijn kracht zet.

Deze keer moest vanwege de Corona het hele script omgeschreven worden, dat was best een klus en dat is onze regisseur goed gelukt. Ze luistert ook naar de onze inbreng. De inleiding met de gebarentolk hebben we samen aangedragen. Het nieuwe script kregen we in de vakantie mee als huiswerk. En daar zat mijn solo bij. Het lied met de hoge noot, was fantastisch om te doen. Eerst dacht ik, moet dat ook? Maar uiteindelijk vond ik het supergaaf.

Wij hebben samen een mooie productie op het toneel gezet.”

 

Tags

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen

Het Zaans Museum maakt op deze website gebruik van cookies.

Wij plaatsen functionele cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor sociale media koppelingen, gepersonaliseerde (video) advertenties en het meten van de effectiviteit van onze online campagne’s? Lees hier meer over in onze privacyverklaring of pas uw privacy instellingen aan

Privacy policy | Liever niet
Settings