Deel 2: Jan de Bruin: ‘Als het je vak is, zie je zoveel.’

Het verhaal van Jan de Bruin

“In de tijd, dat ik in Kunstcentrum Zaanstad werkte, ontwikkelde ik een grotere vakkennis. Als het je vak is, zie je zoveel. Bijvoorbeeld in ateliers, wel dertig dingen tegelijk. Dat is een mooi organisch proces. In de tussentijd vervulde ik allerlei klussen en was ik actief in verschillende besturen, zoals het Jeugdcultuurfonds, Jeugdsportfonds en de Hembrughappening.

Als rondleider van de Stichting Monet breng ik het verblijf van deze wereldberoemde impressionist in Zaandam onder de aandacht van bezoekers uit binnen- en buitenland. Monet maakte hier 25 schilderijen en 9 tekeningen. In het Monetatelier, Westzijde 14g bij de Beatrixbrug, hangen hiervan geschilderde reproducties. Het Zaans Museum is in het bezit van een origineel schilderij. Monet is een belangrijke toeristische trekpleister voor de kunst in de Zaanstreek, waar we trots op mogen zijn. Het is jammer, dat het geplande Monetjaar geen doorgang kan vinden. Bestuur en vrijwilligers zijn druk bezig om in 2021 een mooie Zomer van Monet te organiseren.

Mijn betrokkenheid bij het Zaanse cultuurbeleid vloeit voort uit de absolute wens om in de brede lokale samenleving met kunst en cultuur bezig te zijn in de ruimste zin van het woord. Cultuur moet je niet clusteren, maar spreiden. De plannen voor het cultuurcluster bezorgden mij van meet af aan stekels over mijn hele lijf. We waren niet tegen het gebouw, maar wel tegen het onderbrengen van allerlei culturele instellingen in één gebouw. Veel mooie historische gebouwen zouden leeg komen te staan.

Het idee om een Cultuurpaleis te bouwen naast het nieuwe gemeentehuis kwam voort uit een geschil tussen Zaanstad en de NS. De bouw van het stadhuis had een behoorlijke overschrijding gekost. Om een juridisch conflict uit de weg te gaan had gemeente Zaanstad op die plek een cultuurcluster verzonnen.

Wij van de protestgroep Kultuurklutser voorzagen een cultureel en financieel drama. Het heeft ons 3½ jaar en 5.000 handtekeningen gekost om een referendum van de grond te krijgen. Uiteindelijk heeft de rechter een streep door de argumenten van het gemeentebestuur gezet en is het tij gekeerd. Het gaat inmiddels de goede kant op, vind ik, toch blijven er nog veel investeringen in de cultuur achterwege. Maar er zit dynamiek in, er komt bijvoorbeeld eindelijk een nieuw theater in Krommenie. De Muziekschool en de Fabriek zijn behouden. Fluxus en de Bieb hebben een plek gekregen in het Verkade-gebouw. En de Bullekerk is een cultureel centrum geworden. Het is belangrijk, dat je mensen een spiegel voorhoudt waar ze mee bezig zijn.

Ondanks de vele hordes, die af en toe genomen zijn, is mijn betrokkenheid bij de politiek onverdeeld goed.”

Lees verder: Deel 3: De blinde ziener in een oceaan van licht.