1963

Pontjes

Het verhaal van Rein Korthof
Door Ton Olsthoorn

Zaandam wordt doorsneden door de Zaan. En in mijn jeugd waren er behalve de Wilhelmina- en de Bernhardbrug drie veerverbindingen die de bewoners over en weer konden brengen.

Tussen de Oost- en de Westzijde voer het gemeentelijke ‘Ruyterveer’, dat alle eigenschappen van een echte veerpont had, inclusief kleppen die op en neer konden, om voetgangers en wielrijders niet tussen wal en schip te laten vallen. Tussen de Prins Hendrikkade en de Badhuisweg op Het Eiland voer een gemeentelijk bootje heen en weer dat meer op een sleepboot leek. Aan de steiger kwam het langszij en het hing van de kundigheid van de schipper af of je een sprongetje over het water moest maken of niet. Je had het pontje nodig, als je bij William Pont werkte, op Het Eiland woonde, daar iemand wilde bezoeken, of wanneer je naar het zwembad wilde. De verbinding werd overbodig toen er een brug van de Hogendijk naar Het Eiland werd aangelegd. Het derde pontje was een particuliere onderneming van schipper Klaas Schaap en het maakte telkens een rondje van de Prins Hendrikkade naar Het Eiland, de Havenstraat en de Notenlaan. De dienst werd uitgevoerd met de Heen- en Weer, die op een sleepboot leek en toen deze vervangen werd door de iets grotere Heen-en Weer II. Als kind maakte ik veel gebruik van het pontje – waarvoor je een stuiver per overtocht moest betalen – omdat mijn grootouders op de Havenstraat woonden. Andere gebruikers waren vooral de arbeiders van de machinefabriek Hembrug, Bruynzeel, Norit en de Artillerie-inrichtingen. In de strenge winter van 1963 lag er zoveel ijs in de Zaan dat het Pontje van Schaap niet meer kon varen;  je kon de overtocht gevaarloos over het ijs maken. Ooit hield het veer op te bestaan: het pontje werd verder gebruikt als sleepboot.

Reacties

2 antwoorden
  1. fred
    fred zegt:

    ik vraag mij af of er nog foto’s beschikbaar zijn van de pontjes van klaas schaap , want ik heb namelijk een oude voetveer overgenomen die aan de gegevens voldoet van de scheepsmeetdienst en als ik nu dit verhaal lees zou dit heel goed het eerste bootje van schaap kunnen zijn .
    als deze gegevens nou overeen kunnen komen met oude foto’s zou fantastisch zijn
    groet,
    Fred Zeldenrijk

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen