Enzo Pérès-Labourdette

Wedstrijdje Café Noir bakken in het Zaans Museum

Wie durft het oordeel van de bekende thuisbakker Enzo Pérès-Labourdette aan?

Op donderdag 15 september vanaf 15:30 staat bij het Zaans Museum alles in het teken van het lekkerste koekje van Verkade: de Café Noir, het beroemde likkoekje met koffieglazuur. Tot 1956 werden deze koekjes in de fabriek handmatig voorzien van een suikerlaagje, totdat Verkade de Café Noir machine bedacht die een perfect glad laagje kon produceren. Tegenwoordig worden de Café Noir koekjes niet meer in Nederland gebakken en is de machine met pensioen.

De originele Café Noir machine – de Rolls-Royce onder de koekjesmachines – is overgebracht naar de Verkade Experience in het Zaans Museum en dat vieren we met een bakwedstrijd. Zes bakkerduo’s strijden tegen elkaar en maken binnen een uur Café Noirtjes met de hand. De bekende thuisbakker, zal de koekjes beoordelen en de Café Noir machine feestelijk openen.

Verkade Experience
Midden in het Zaans Museum ligt de Verkade Experience, een belevenis voor jong en oud! Hier waan je je in een vroeg twintigste-eeuwse koekjes- en chocoladefabriek, waar de originele machines nog volop draaien en de geschiedenis van Verkade tot leven komt.

De eerste 50 kinderen die vanaf 15 september de Verkade Experience bezoeken krijgen een pak heerlijke Café Noirtjes cadeau.

Enzo Pérès-Labourdette