De toekomst is paars

Zaanse LHBTIQ+ jongeren geportretteerd door fotograaf Jasper Groen

Wethouder Rita Noordzij opende tijdens Zaanpride op donderdagmiddag 10 juni de expositie De toekomst is paars in het Zaans Museum. De kleine presentatie toont vijftien portretten van Zaanse LHBTIQ+ jongeren en hun vrienden gefotografeerd door Jasper Groen.

Paars is de kleur waarmee jongeren jaarlijks op Paarse Vrijdag aandacht vragen voor het recht op seksuele- en genderdiversiteit. De toekomst is paars staat voor een gevoel dat zij allemaal delen. Ze gaan voor een toekomst waarin iedereen zichzelf kan zijn en waar labels er niet meer toe doen.

Wethouder Rita Noordzij (Integratie en LHBTI-emancipatie) onderstreept het belang van De toekomst is paars en sprak haar bewondering uit: “Het is voor mij een hele eer dat ik deze fototentoonstelling mag openen. Ik denk dat deze jongelui een voorbeeld zijn voor heel veel jongeren. Om op zo’n jonge leeftijd ervoor uit te komen wie je bent, en je zo kwetsbaar op te stellen, is heel bijzonder”.

Bezoekers maken onder meer kennis met Jameyra (17 jaar) en Bram (19 jaar):

de toekomst is paars

Jameyra: “Op Paarse Vrijdag kleurt mijn school helemaal paars. Heel veel leerlingen dragen paarse kleding en veel lokalen zijn versierd. Je ziet ook wel de regenboogvlag. Het is erg leuk dat ook leerlingen die geen onderdeel zijn van de LHBTQI+ gemeenschap solidair zijn en meedoen. Op die dag heb ik echt het gevoel extra mijzelf te mogen zijn.”

Bram: “Ik denk dat ik hetero ben, maar wie weet zoiets zeker? Ik wil mezelf geen label geven. Aan Paarse Vrijdag doe ik altijd mee, want ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf is.”

Het werk van fotograaf Jasper Groen gaat vaak over de zoektocht van jongeren naar hun identiteit en hun plek in de samenleving. De portretten zijn speciaal gemaakt voor de expositie De toekomst is paars. Het werk van Groen was eerder te zien in FOAM in Amsterdam en het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

De toekomst is paars is van 11 juni t/m 29 augustus te zien in het Zaans Museum.

De toekomst is paars is een samenwerking met Stichting De Zaanse regenboog en kwam tot stand in het kader van Zaanpride en dankzij het Honig-Laanfonds.