Gebouw 197

Gebouw 197 – Chemisch laboratorium , Hembrug

Chemisch laboratorium

Bouwjaar 1918, provinciaal monument

Vroeger
Dit was het scheikundig laboratorium waar onder andere strijdgassen zoals mosterdgas werden ontwikkeld. Daarmee werden granaten gevuld. In 2012 is het terrein rond dit pand onderzocht op sporen van mosterdgas. Er werden 28 plekken gevonden waar laboratoriumafval was begraven. Na een grootschalige bodemsanering is het terrein nu officieel vrij van mosterdgas en andere strijdgassen. Na 1936 werd het gebouw verbouwd tot metallurgisch laboratorium. Er kwam een aanbouw en er werden luchtroosters aangebracht. Weer later werd het gebouw gebruikt voor herscholing, als timmerwerkplaats en als magazijn voor de opslag van olie, verf en chemicaliën.

Vandaag
Tegenwoordig zit hier Lab-44, waar je de hele dag heerlijk kan eten, drinken, maar ook vergaderen, feest vieren en meer.

Voor meer informatie: https://www.lab-44.nl/

Ga naar het overzicht van alle gebouwen

Terug naar het thuismuseum