• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Youtube
  • Instagram
  • Nederlands
cn
  • Nederlands Nederlands Nederlands nl
  • English English Engels en
  • Deutsch Deutsch Duits de
  • Français Français Frans fr
  • Español Español Spaans es
  • Italiano Italiano Italiaans it
  • Русский Русский Russisch ru
Zaans Museum
    • Nederlands
    cn
  • Plan je bezoek
  • Zien & Doen
  • Groepsbezoek & Zaalhuur
    • Groepsbezoek & Zaalhuur
    • Onderwijs
      • Basisonderwijs
      • Voortgezet onderwijs
    • Arrangementen
    • Rondleidingen
    • Zaalhuur
  • Museum & Collectie
    • Museum & Collectie
    • Over het museum
    • Over de collectie
    • Nieuws & Pers
    • Medewerkers & vacatures
    • Steun ons!
  • Koop Tickets
  • -sub-
  • Czaar Peterhuisje
  • Hembrug Museum
  • Thuismuseum
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Youtube
    • Instagram

De albums van Verkade

De schatkamer van Verkade

In de Schatkamer van Verkade kun je de beste en langstlopende marketingcampagne van de vorige eeuw bewonderen: de Albums van Verkade. Van 1903 tot 1940 en tussen 1965 en 1995 gaf Verkade 35 plaatjesalbums uit. Alle geschreven door gerenommeerde auteurs als Jac.P. Thijsse en A.F.J. Portielje en geschilderd door bekende schilders waaronder Jan Voerman jr., Willem Wenckebach en Jan van Oort.

Tentoonstelling

In de tentoonstelling De Albums van Verkade zijn de originele aquarellen en pentekeningen te zien waarop de albumplaatjes van Verkade zijn gebaseerd – elke vier maanden een andere selectie. Daarnaast maak je kennis met de schilders en auteurs van de albums en de dames van de speciale ‘albumafdeling’ van Verkade.

Kunstwerken

Bij Verkade stond de kwaliteit van de albums voorop: de boeken waren fraaie kunstwerken. Ook toen concurrenten het idee volgden, bleef de Verkade-campagne kwalitatief de beste. In de collectie van het Zaans Museum bevinden zich alle albums, vele gedrukte plaatjes en van 29 albums de originele aquarellen voor de plaatjes. Elk kwartaal wisselen de plaatjes in de tentoonstelling en zie je een nieuwe selectie.

Plaktips en ruilbeurzen

Verkade stimuleerde verzamelaars zuinig met de plaatjes om te gaan. Ze konden dubbele plaatjes ruilen of hergebruiken in speciaal uitgegeven kalenders en agenda’s. In de albums zaten vellen met instructies voor het sparen, maar ook voor de te gebruiken lijm voor het opplakken: Gluton van Talens. Tussen 1906 en 1913 werden verschillende ruilbeurzen georganiseerd, waar verzamelaars plaatjes konden ruilen. Verkade zorgde voor muziek en koek of chocolade uit eigen fabriek. Gemiddeld werden 3600 plaatjes per week geruild.

‘Beste meneer Verkade’

De marketingcampagne leverde Verkade een extra afdeling op: de Albumafdeling, waar honderden brieven per dag verwerkt werden. Mevrouw Ruys, die de afdeling van 1929 tot 1945 bestierde, had op hoogtijdagen dertig meisjes in dienst om de brieven te beantwoorden. Soms werden er meisjes uit de fabriek gehaald om te helpen. Het liefst ging dezelfde dag nog een brief terug naar de schrijver met de gevraagde plaatjes. In de presentatie wordt deze afdeling van Verkade tot leven gebracht.

Blijf op de hoogte, meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

Tags

Albums van Verkade Verkade

Meer onderwerpen

Thuis aan de Zaan Tweede Wereldoorlog Hembrugterrein Bijzondere herinnering Werken in de Zaanstreek Geschiedenis gebouwen Hembrug Verkade Geschiedenis van de Zaanstreek Zaanstreek in beweging Verenigingsleven Monet Zaanse pophistorie LHBTIQ+ 100 jaar vrouwenkiesrecht Pandemie
Terug naar het thuismuseum Op stap met Monet Zaandam toen en nu

Schansend 7, Zaandam

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Youtube
  • Instagram

  • © Copyright – Zaans Museum
  • Colofon
  • Anbi
  • Algemene bezoekersvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Privacy Instellingen
  • Contact
Op stap met Monet De Voorzaan en het IJ Tuinhuizen aan de Achterzaan Zaandam toen en nu

Het Zaans Museum maakt op deze website gebruik van cookies.

Wij plaatsen functionele cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor sociale media koppelingen, gepersonaliseerde (video) advertenties en het meten van de effectiviteit van onze online campagne’s? Lees hier meer over in onze privacyverklaring of pas uw privacy instellingen aan

Privacy policy | Liever niet
Settings
Scroll naar bovenzijde