Gebouw 341
Expeditiegebouw ‘Het Station’
Bouwjaar 1935, rijksmonument
Vroeger
Het expeditiegebouw met de bijnaam ‘Het Station’ was de overslagloods voor grondstoffen. Die werden via het naastgelegen spoor of per vrachtwagen aangevoerd. Dat begon in 1878 met de spoorlijn die Amsterdam en Zaandam via de Hembrug met elkaar verbond. Toen de nieuwe en bredere Hembrug in 1907 werd geopend, verdubbelde men het spoor. Eén spoor werd volledig in gebruik genomen als fabrieksspoorlijn. Halte Hembrug werd speciaal voor het personeel van de Artillerie Inrichtingen en de Norit fabriek ten westen van de spoordijk gebouwd. Goederenvervoer ging over het tweede spoor. De spoorlijn raakte in onbruik toen wegvervoer goedkoper werd. Vanaf het expeditiegebouw en de kade liepen diverse smalspoorlijnen over het terrein. Met lorries – kleine railwagens die met de hand werden voortgeduwd – werden de goederen gedistribueerd. De Halte Hembrug werd in 1982 opgeheven.
In het expeditiegebouw werd ook het messing voor de hulzen en patronen opgeslagen. Later werd hier het kantoor van de afdeling bedrijfsdienst en expeditie gevestigd. De vloer van het kantoorgedeelte werd verhoogd, om te kunnen profiteren van direct daglicht via de hooggeplaatste ramen. De grote glazen puien zijn een recente toevoeging om meer licht te creëren.
Oud-medewerker vertelt: “Soms ging ik met de trein,de A.I.Hembrug had een eigen stationnetje. Daar stonden de Zaankanters aan de ene kant en de Amsterdammers aan de andere kant van het perron. Werden wij uitgemaakt voor boeren. Elkaar een beetje jennen.”
Vandaag
Sinds juni 2018 zit hier het kantoor van Hembrug Zaandam B.V.. Dit projectontwikkelingsbureau is de huidige eigenaar van veel gebouwen en alle terreinen op het Hembrugterrein. Zij verwachten een mengeling van wonen en werken te kunnen realiseren met nieuwbouw woningen en in de huidige panden bedrijfsmatige activiteiten.
Voor meer informatie: https://hembrugontwikkelt.nl/
Personeel van de Artillerie Inrichtingen op het perron van voormalige halte Hembrug
Een groepje mannen wacht op het perron van Halte Hembrug. De halte werd in 1907 geopend door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Consequent werd in de dienstregeling geschreven over een halte, niet van een station. Er waren namelijk geen loketten en er was zelfs geen stationsgebouw, maar uitsluitend een houten wachthokje. Treinen stopten er ook nauwelijks.