2018

Als Muziek Maakt School er niet was geweest, had ik niet geweten dat ik eigenlijk cellist ben

Het verhaal van Gertru Pasveer
Door Ursulien van Berge-Bakkum

Op het visitekaartje van Gertru Pasveer staat: Projectleider Muziek Maakt School en als je hier een vraag over stelt, begint ze enthousiast te vertellen.

“Muziek Maakt School is mijn levenswerk, negen jaar geleden ben ik daarmee begonnen. Als programmacoördinator muziekschool weet ik: deze kinderen komen toch wel omdat ze van huis uit gestimuleerd worden. Het is belangrijk dat elk kind met muziek in aanraking komt en dan moet je naar de scholen. Ik had een plan en wilde één school adopteren.

Op dat moment was er de mogelijk om subsidie aan te vragen bij het rijk, hiermee kon een pilot gestart worden voor een leerlijn muziek op school. Samen met Erik van Deuren maakte ik een plan, met als titel: De roestige lap van Aladin. Onze muziekschool was de eerste waarvan het plan werd gehonoreerd.

We konden nu niet met één school beginnen, maar met alle scholen uit Poelenburg. Uitgangspunt: dit is een pilot, een werkwijze die we verder moeten ontwikkelen. We hadden oorspronkelijk als startpunt groep vijf gekozen, maar al werkend kwamen we erachter dat we met de onderbouw moesten beginnen. Als je gevoel voor muziek niet inslijpt, kan je niet in groep vijf starten met bespelen van een instrument. In de onderbouw geef je de kinderen de tools. In groep vijf ga je verder met zingen en daarbij verkennen de leerlingen de verschillende instrumenten. De grondlegger van deze methode is de componist Kodaly. Muziek maken en creativiteit zijn uiterst belangrijk.

Het onderbouwgedeelte is gebaseerd op 32 leerliedjes, die de leerlingen opslaan in hun harde schijf en later weer kunnen toepassen in het orkest. Vanaf groep vijf worden de klassen in groepen van vijftien verdeeld en bespelen ze een half jaar een instrument. Van groep vijf tot en met acht verkennen ze de instrumenten. Het is ook mogelijk om naschools les te krijgen.

Een voorbeeld van ontdekken van talent is: ‘Alex van de Voorzaan,’ hij stapte tijdens het project over van klarinet naar cello en zit nu in de talentenklas van het conservatorium. Van hem komt de aanhef van dit verhaal.

Mijn levenswerk is verder uitgebreid. Nu doen 22 scholen in 26 locaties mee, wekelijks meer dan 5000 kinderen in Zaanstad.

Een groot team van docenten die allemaal voor hun instrument gaan, begeleiden de kinderen. Muziekdocenten en leerkrachten leren van elkaar. Ouders zijn enthousiast.

Onderdeel is ook een opleiding voor leerkrachten die koepelbreed wordt aangeboden, zo is de cirkel rond.

Muziek Maakt School is er voor alle kinderen.”

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen

Het Zaans Museum maakt op deze website gebruik van cookies.

Wij plaatsen functionele cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor sociale media koppelingen, gepersonaliseerde (video) advertenties en het meten van de effectiviteit van onze online campagne’s? Lees hier meer over in onze privacyverklaring of pas uw privacy instellingen aan

Privacy policy | Liever niet
Settings